Da li ste se pitali šta znači reč subliminalan, a šta su subliminalne poruke? Ko su tvorci subliminalnih poruka i čemu one služe? Ukoliko jeste, verujem i da ste istražili, ukoliko niste..vreme je da saznate više o ovoj temi. Jer, nije da vas se ne tiče. 

Značenje reči

 

Reč subliminalan znači biti ispod svesne percepcije. Nemogućnost da se svesno spoznaju poruke koje su date. Dakle, subliminalne poruke su forme mentane manipulacije zato što pogađaju u nesvesnost bića i ugrađuju ideje koje navode ljude da se ponašaju na neki određeni način. U komercijalizmu one se koriste kako bi se potrošači uverili da im neki proizvod potreban. Na taj način bivaju navedeni da to isto i kupe, jer oni na nesvesnom nivou veruju da im je baš taj proizvod potreban.

 

Psihologija prodaje i propaganda

 

Da li ste znali da završna faza proizvodnje bilo kog proizvoda u savremenom društvu nije niti pakovanje ni distribucija, već marketing. Zapravo radi se o propagandnim porukama. Psihologija prodaje je fokusirana na percepciju potrošača da bi vodeći proizvođači na tržištu povećali procenat prodaje. Tako da pored prodaje i kupovine moramo uvrstiti i psihološke motive.

U ovom povezanom procesu uvek se postavlja pitanje: šta je to što će biti okidač za jednu osobu i šta je podstiče na kupovinu. Koji su motivi?

Psihologija marketinga bazira se na proučavanju faktora koji utiču na motivaciju i percepciju. Teži se što efikasnijoj prezentaciji proizvoda ili usluga. Odnosno, teži ubeđivanju potencijalnih potrošača da je to što se prezentuje upravo ono što njima treba. S druge strane, sam potrošač teži da se zadovolji neka njegova potreba. Da li ste primetili da ponekad razum uopšte ne igra veliku ulogu pri kupovini, već je primaran osećaj zadovoljstva.

Daj mi neki primer!!

 

Džejms Vajker je sproveo eksperiment u jednom američkom bioskopu u toku projekcije filma „Piknik“, zamenio je sličice na rolni filma i stavio natpise Kupi koka kolu i Kupi kokice. U javnosti je izašao sa podacima da se prodaja kokica povećala za 18,1%  a koka kole za 57,7%. Niko od tih ljudi, koji su bili u bioskoskoj sali nije želo da mu bude ispran mozak ali podaci su to potvrdili. Tada su ljudi shvatili da subliminalne poruke mogu da se stave bilo gde da bi se ljudi mogli još više manipulisati.

Nekoliko godina kasnije, Džejms nije mogao da izdrži više pritisak javnosti jer su neki primetili da njegov eksperiment nije bio tačan i želeli su to i da dokažu. Međutim, jedan tim studenata je dokazao da možemo da manipulišemo porukama ali samo onda kada su ljudi željni da preferiraju brend koji su puštali u tim mikro sekundama u bioskopu. Šta vi mislite o ovome?

 

Oglašavanje/reklamiranje (advertising)

 

Masovni mediji su internet, dnevne novine, radio, televizija i oni su izrazito pogodni za korišćenje usluga kojima prodavci nastoje nametnuti svoju poruku krajnjim potrošačima, tačnije za oglašavanje/reklamiranje (advertising).

U jednom trenutku je stupio na snagu zakon da se subliminalne poruke ne mogu koristiti u advertajzingu i da sve ono što vidimo moramo razumno da shvatimo. Međutim, to nije moguće jer danas su propagadne poruke takve da nekad i ne možemo odmah da shvatimo na koji proizvod ili usligu se poruka odnosi, primer za ovo mogu da budu neki bankarski krediti i slične usluge banaka.

 

Šta možemo zaključiti?

 

Moramo dobro razmisliti pre nego što želimo nešto da kupimo. Mislim da nije loše poštovati i biti veran nekom brendu ali ne po svaku cenu kupiti proizvod ili uslugu. Proizvođači se trude na sve moguće načine da privuku pažnju. Međutim, moramo selektovati informacije, svesno birati i praviti poteze. Ne smemo dozvoliti da budemo žrtva marketinga (ne volim da koristim taj izraz, ali sam ga ipak upotrebila). Biraj pametno, kupuj pametno, to je moj savet.

Ako vam se dopao ovaj tekst, pišite nam i predlažite nove teme. Ako vas zanimaju subliminalne poruke u diznijevim crtaćima ili nekim logotipima mogu napraviti serijal tekstova o tome. Hvala što podržavate.

Jelena Vučković

🖊️ Jelena Vučković

Zaprati nas na Fejsbuku

Zaprati nas na Instagramu

Preporučujemo: