Danas pričamo o dobrim i lošim navikama i kako promeniti one koje nam ne služe. Navike nam mogu biti ujedno i najbolji prijatelj i najgori neprijatelj, zavisi koje odaberemo da nas vode. 

Šta su lose navike?  

Navike koje možemo odredi kao loše su one koja nam daju neželjene rezultate ili rezultate koji nisu dobri po nas. Nikome od nas loše navike nisu strane. Svi smo im skloni. Jedni grickaju nokte, druge više zanima tuđ nego vlastiti život, treći  troše previše novca itd. Ipak, određene loše navike su bezopasne dok neke poput npr. prečestog konzumiranja alkohola mogu voditi u zavisnost. Ali, ništa nije nepromenljivo.

Pa, kako promeniti loše navike? 

Prvi korak je priznati sebi da neko naše ponašanje predstavlja lošu naviku i doneti odluku da je promenimo. Bez volje da tu odluku i sprovedemo, sama želja za promenom neće dovesti do priželjkivanih rezultata.  

Zatim, važno je uočiti koji je to momenat kad pribegavamo ponašanju koje smo odredili kao lošu naviku. Šta je to što nam je okidač za takvo ponašanje? Sklanjanje od tih takozvanih okidača i promena rutine će svakako imati pozitivne efekte. 

Šta dalje? 

Međutim, put ka promenama nije lak. Često pokušamo da uvedemo neku promenu ali posle par dana se ponovo vraćamo starim šablonima ponašanja. Ne trebamo da se samokritikujemo i prekorevamo ako se to desi. Neko ponašanje koje smo dugo ponavljali i koje nam je bilo rutina ne možemo tek tako izmeniti. Važno je ne odustajati a i kada posustanemo, da prihvatimo to i nastavimo da se trudimo i dalje. 

Kada želimo da se rešimo loše navike dobra ideja je uvesti u svakodnevni život neku dobru naviku. Na primer ako želite da prestanete da pušite, svaki put kada osetite potrebu za cigaretom, izađite u šetnju oko zgrade u kojoj živite ili popijte času vode. Znači, poenta je da tu potrebu zadovoljite na drugi način, neki manje štetan. 

Šta bi bila dobra navika? 

Dobra je ona navika koja nas inspiriše i motiviše, koja čini da se osećamo puni energije. One čine da idemo ka svojim ciljevima, ne od njih kao sto je slučaj sa lošim navikama i da se osećamo bolje sami sa sobom. Disciplina u ovakvim navikama je ono što nas vodi od tačke A do tačke B u ispunjavanju naših ciljeva. 

Zašto uopšte napraviti izmenu? 

Verujem da svi kod sebe pronalazimo navike koje nam služe samo ispunjavanju vremena, bežanju od nečega u sebi, smirivanju od nagomilanog stresa. Možemo naučiti sebe novim i zdravim načinima da se nosimo sa stresom i dosadom. Međutim, loše navike su najčešće najlakše za prihvatiti i one uglavnom daju samo trenutno bolji osećaj, dok ne rešavaju situaciju dugoročno. Zato smo im i skloni jer ne zahtevaju nikakav trud a vode do zadovoljstva.

Da bismo na duge staze zadovoljili neku potrebu ili rešili neku situaciju moramo izmeniti i naše postupke. Ne možemo nastaviti da radimo jedne te iste stvari iz dana u dan a da očekujemo drugačije rezultate. 

Koliko je vremena potrebno da bi se promena uvela? 

Postoje različite informacije u vezi sa ovim. Neko navodi period od dve nedelje, neko 21 dan, dva meseca i slično. Ja bih rekla da je to individualno. Mislim da ne treba unapred misliti o tome koliko će nam trebati vremena, ne bi li neko novo ponašanje ustalili kao naviku, već da se iz dana u dan trudimo i radimo na tome. Navika će se usput sama stvoriti. 

Motivacija za kraj! 

Mi možemo biti uspešni na kom god životnom polju želimo, možemo ostvariti svoje želje, ali loše navike su često te koje nas koče i koje umešaju prste u taj proces. One troše našu energiju koju bismo inače usmerili na produktivnost i kreativnost. Zato, hajde da pokušamo, svako u svom životu, da ih se postepeno rešimo i zamenimo navikama koje će nas voditi tačno tamo gde sanjamo da budemo! Kako Jidiš Proverb kaže: „Loših navika ćete se lakše rešiti danas nego sutra. „ Birajte svoje navike i aktivnosti pažljivo! 

Koje su to navike kojih se možete sada setiti a za koje biste želeli da vam budu deo života? 

 

 

 

 

Avatar

🖊️ Suzana Ademi

Zaprati nas na Fejsbuku

Zaprati nas na Instagramu