Ljudi imaju tendenciju da ponavljaju obrasce iz prethodnih veza. Zbog toga se često nađu u nezavidnim romantičnim situacijama jer prate nesvesne šablone koji se tiču toga kako veza treba da izgleda. Ovi modeli su poznati kao romantični scenariji.
Šta su romantični scenariji?
Ovi romantični scenariji – ili modeli odnosa – definišu načine na koje oni i njihovi partneri treba da stupaju u interakciju, i uključuju pravila ponašanja koja žele da nametnu.
Neke veze propadaju jer učesnici imaju veoma različita viđenja ili modele kako bi “idealan odnos” trebalo da funkcioniše. Oni mogu postati toliko zaokupljeni nametanjem svojih preferiranih modela da sukobi, napetosti i borba ega potiskuju međusobnu privlačnost i zajedništvo.
Pojedinac koji je emocionalno ili socijalno nezreo može biti toliko sklon određenom romantičnom scenariju da pogrešno shvati, minimizira ili zanemari potrebe i interese partnera. Takva osoba može uništiti jedan potencijalni odnos za drugim, jer nije naučila da se nosi sa sopstvenom nesigurnošću, ljubomorom i fokusiranošću na sebe. Na primer, ljudi koji često uleću iz braka u brak veoma često imaju tendenciju da ponavljaju istoriju.
Iznova i iznova, u radu sa ljudima koji imaju problema u vezama, primećujem sedam tipičnih romantičnih scenarija. Jedino razumevanje ovih nesvesnih, duboko ukorenjenih obrazaca može pomoći osobi u pronalaženju zrelijih i zdravijih alternativa.
7 tipičnih romantičnih scenarija
Gravitacioni model. Ovaj scenario uključuje iznenadni i neočekivani gubitak samokontrole i padanje u emocionalnu “jamu”: “Ona se ludo zaljubila u njega.” Tekst jedne pesme ide: “Kada se zaljubim, biće to za sva vremena – ili se nikada neću zaljubiti.” U restoranu, čuo sam mladu ženu kako govori svojim prijateljima zašto ne može prekinuti sve toksičniji odnos. “Ne možeš izabrati koga ćeš da zavoliš”, izjavila je ona. Po ovom scenariju, uspeh u romantici zavisi jedino od toga da li zavolite pravu osobu ili pogrešnu osobu.
Model sudbine. „Mi smo srodne duše. Mi smo stvoreni jedno za drugo.” Po ovom scenariju, postoji kosmička sila koja je zadužena za spajanje ljudi i za svakoga od nas postoji savršen partner, a na nama je samo da ga pronađemo. Sve što treba da uradimo je da budemo na pravom mestu u pravo vreme, u baru, supermarketu, ili fitnes centru – i kosmos će nas spojiti. Povremeno bi se mogla javiti senka sumnje: “Kako da znam da li je on zaista pravi?” Jedan neprijatan događaj, poput razvoda, mogao bi da poljulja verovanje u ovaj model.
Ko pobeđuje?
Kamelot model. Poznat i kao model ljubavi koji pobeđuje sve. Srž ovog scenarija može se predstaviti floskulom: “Ako se zaista volimo, sve će biti odlično.” Slike princeza, vitezova u sjajnim oklopima, dvorcima i zmajevima lebde kroz pozadinu razgovora. Pomalo ciničan nemački filozof Volfgang Gete pomislio je: „Ljubav je idealna stvar. Brak je stvaran. Zamenjivanje stvarnog sa idealnim nikada ne prolazi nekažnjeno.”
Model spajanja. Poznat je i kao model „dvoje ljudi postaje jedno“. Po ovom scenariju, dva ljubavnika moraju postati figurativni sijamski blizanci – emocionalno, socijalno, logistički, finansijski, duhovno – i tako dalje. Pretpostavlja se da nijedna strana nema pravo ili sklonost da se uključi u bilo kakvu značajnu životnu aktivnost koja ne uključuje drugu. Kao i kod korporativnih spajanja, često se dešava da jedan učesnik postane “sticalac”, a drugi “stečeni”. A razdvajanje često može biti teško i stresno iskustvo.
Kuća ili nameštaj?
Model nekretnina. Čini se da je centralni deo ovog scenarija Veza – sa velikim „V.“ Apstraktna ideja veze preuzima psihološki identitet kao zajednička imovina. Česte su izjave poput: “Moraš da radiš na tome”, “Iz veze dobijaš samo ono što u nju ulažeš”, “Naša veza se raspada” i slično. Ove metafore sugerišu da je to kao da održavate ili preuređujete svoju kuću – uvek ima nešto što treba da se uradi.
Model otirača. Ovaj romantični scenario je inspirisao bezbrojne romane, filmove, popularne pesme i žalopojke koje su sastavni deo kantri pesama. Čini se da je protagonista zaražen pasivno-zavisnom vezanošću za bezdušnog mučitelja, za koga je naslađivanje tuđom nesrećom perverzno zadovoljstvo. Nisko samopoštovanje prisiljava žrtvu da žrtvuje svoje dostojanstvo zbog povremenog romantičnog dopinga. U pesmi „My man“, Bili Holidej tužno peva: „On ima dve ili tri devojke koje mu se sviđaju kao i ja – ali on je moj čovek. Nije posvećen, a i tuče me. Ali, kada me uzme u naručje… Frenk Sinatra je napisao poznate stihove, “Ti si niko, dok te neko ne voli – zato pronađi nekoga koga ćeš voleti.”
Model taoca. Kao inverzni model otirača, model taoca predstavlja polaganje preteranih emocionalnih prava nad drugom osobom. Obeležje ovog scenarija je agresivan oblik posesivnosti, ljubomore i potrebe za kontrolom. Osoba koja drži taoca može reći “samo želim da nekoga ko će biti potpuno iskren sa mnom,” a da zapravo misli “ne želim da on ili ona nađu zadovoljstvo sa bilo kim osim sa mnom.” Kao što kaže tekst jedne stare pesme, “Pogledaj piramide duž Nila… Samo zapamti, draga, sve vreme, pripadaš meni.” U ekstremnom smislu, ovaj scenario može postati model za nasilan odnos.
Koji su romantični scenariji dobri?
Ovi romantični scenariji nisu nužno patološki – ali često stvaraju patološke obrasce i probleme u vezama. Ipak, svako od nas ima mogućnost da kreativno razmišlja o izborima koje pravi pri formiranju romantične veze.
Na kraju krajeva, možda ne moramo da izaberemo jedan određeni model i odbacimo ostale. Naše samopoštovanje, sposobnost za intimnost, zdrava briga za druge, spremnost na zajedničko ulaganje su, na kraju krajeva, najvažniji ključ za uspešnu romantičnu vezu.
Preuzeto sa https://www.psychologytoday.com.