“Svako vreme ima svoje breme”. Ne zna se od kada tačno potiče ova misao, ali u njenu istinitost ne vredi sumnjati. Ponajviše danas. Generaciji Z pripadaju svi rođeni od sredine 1990ih do ranih 2000ih godina. Oni dolaze nakon “milenijalaca” pa ih nazivaju i “postmilenijalci”.
Novo vreme za sobom vuče i neke nove trendove. A u te trendove, pored muzike, oblačenja, interesovanja, spada i “ novi tip” ljudi. Sportisti, muzičari i glumci su naravno još uvek popularni, ali pored, i slobodno možemo reći u rangu sa njima, tu su neki novi momci. Reč je o jutjuberima.To su oni likovi koji postavljaju snimke na sajtu “Youtube” i zarađuju od toga. Zahvaljujući internetu, glavnom obeležju Z generacije, jutjuberi dobijaju mogućnost da dele svoj sadržaj dokle god se internet mreža prostire.
Čime se oni bave?
Skečevi, vlogovi, igranje igrica, top liste itd. I sve to prolazi pod budnim okom današnje omladine. Pažnju koju jutjuberi dobijaju prepoznali su i brojni oglašivači, te se onim popularnijima javljaju kao sponzori sa željom da ostvare poslovnu saradnju. Na taj način, oni dobijaju najbrži put do mladih naraštaja koji je znatno jeftiniji nego sponzorisanje nekog sportiste ili muzičara. A sami jutjuberi dobijaju novac od koga mogu pristojno da žive. Iako su to cifre značajno manje u poređenju sa drugim javnim ličnostima, značajno su veće nego cifre koje zaradi prosečni radnik u Srbiji. Tu je takođe i novac od samog jutjuba koji zavisi od broja pregleda koje taj kanal tj. jutjuber ima.
Ovaj trend zaživeo je prvo na Zapadu, prvenstveno u Americi. Prvi kanali u Srbiji se javljaju posle 2005. godine. Pravi BUM se događa 2014. godine, kada dolazi do većeg skupa poznatih jutjubera u Beogradu. Nakon toga, pojavljuje se sve više kanala, broj korisnika konstantno raste, a samim tim i broj pregleda i pretplatnika. Danas na jutjubu iz Srbije imamo na desetine kanala čiji broj pretplatnika prelazi 100 hiljada. Ako na to dodamo i kanale sa područija bivše Jugoslavije, koje je, takođe, moguće pratiti zbog sličnosti jezika, dobijamo zaista bogatu jutjub scenu.
A ko su ti jutjuberi koji obrazuju našu jutjub scenu. Spomenućemo najpoznatije, rangirane po broju pretplatnika:
1. Muđa
Stefana Vuksanovića verovatno svi znaju pod imenom Muđa, koje je, ujedno, i ime njegovog kanala. Sa snimanjem je počeo još 2013. godine. Naglu popularnost beleži već naredne godine, nakon prvog većeg skupa jutjubera u kome je i on uzeo učešća. Trenutno je vodeći po broju pretplatnika i prvi, sa našeg govornog područija, koji je prešao cifru od milion pretplaćenih pratilaca. Prvenstveno je kanal gejming tipa, mada je moguće pronaći i po koji vlog i skeč. Neretko snima sa svojim ocem, Ćaletom, pod kojim imenom ga publika i poznaje .
2. Baka Prase
Bogdan Ilić, poznatiji pod pseudonimom Baka Prase, trenutno je najpopularniji jutjuber. Njegovi klipovi redovno završavaju u trendingu, rame uz rame sa muzičkim zvezdama ili važnim dešavanjima u zemlji. Na svom kanalu snima vlogove, izazove i reakcije. Pre je, znatno aktivnije, izbacivao i klipove posvećene LoL-u (League of Legends), s obzirom na to da je, pre snimanja za jutjub, bio aktivni gejmer. Objavio je više pesama, od kojih su neke deo albuma Institucija objavljenog od strane istoimene diskografske kuće(10. jul 2018. godine). Takođe, i njegova armija fanova nosi isto ime. Najčešći gost u njegovim klipovima je Čoda, koji, takođe, poseduje jutjub kanal. Početkom ove godine prešao je cifru od milion pretplatnika.
3. SerbianGamesBL
SerbianGamesBl ili skraćeno Serbian (Bogdan Lalić, pravo ime) je upravo prešao broj od milion pretplatnika, čime je postao poslednji jutjuber sa našeg govornog područija, koji je prešao tu brojku. Kanal postoji od 2012. godine. Vrlo brzo je pretekao sve po broju pretplatnika i dugo vremena bio na prvom mestu. Neaktivnost u snimanju je razlog zašto su ga Muđa i Baka prestigli. Kanal je isključivo gejming tipa i retki su klipovi drugačijeg sadržaja. Sam Bogdan Lalić je otvorio više drugih kanala.
4. Dex Rock
Kanal Dex Rock trenutno broji 788 hiljada prijavljenih korisnika. Dejan Dražić, koji stoji iza ovog kanala, svoju karijeru počeo je sa gejmingom. Prvenstveno je snimao Minecraft, koji je bio izuzetno popularan proteklih godina. Danas se na njegovom kanalu mogu naći gejmplejevi brojnih drugih igara. Pored gejmplejeva, postao je aktivniji sa snimanjem izazova i vlogova. Dobar humor i šarm su ono što najviše privlači publiku kod ovog dečka.
5. Stuberi
Stuberi je ime kanala iza koga se krije više članova. Sa snimanjem su otpočeli 2014. godine i trenutno broje 780 hiljada pretplatnika. Na svom kanalu snimaju svakojake originalne i lude izazove, po čemu su i najpoznatiji. Ekipu čine: Dušan, Aleksandar, Luka, Dario, Mila i Jelena. Pored brojnih klipova čija je originalnost zainteresovala čak i majnstrim medije, kanal je proslavila i Sandra Afrika odnosno pozivnica na matursko koju joj je uptio dotični Dušan, kao i pojavljivanje u emisiji Veče sa Ivanom Ivanovićem.
BTF
Srpska jutjub scena doživljava ogroman uspeh i vrhunac se ne nazire. Šovinizmu i verskoj netrpeljivosti na njoj nema mesta. U tom smislu, naša scena je usko povezana sa scenama Ex-Ju. Organizovano je više manifestacija pod nazivom BalkanTube Fest. Na njemu su se okupljali gore pomenuti i drugi popularni jutjuberi. Deca, tinejdžeri i odrasli su, tako, imali priliku da upoznaju svoje idole, da se slikaju sa njima i kupe po koji suvenir.
Jutjuberi koje smo pomenuli su trenutno vodeći u broju pretplatnika, ali, itekako, vredi pomenuti i ostale. Među poznatije su Nixa Zizu, jedan od prvih jutjubera i koji redovno izbacuje klipove o zdravlju, ishrani i treninzima. Tu je i CileST ( bivši Srpski tutorijali) koji je snimio mnogobrojne recenzije različitih računarskih i mobilnih uređaja. Zajedno sa njim, našu scenu je podigao i Milan Inić i njegovi drugari sa kanala Yasserstain. Zajedno sa Ciletom i još par jutjubera, oni su osnivači BTF-a.
Primer mladima
Jutjuberi polako postaju naša svakodnevnica i sve više privlače pažnju medija. Ono što oni rade i njihov stil života su manje poznati starijim generacijama. Ali generacija Z, pogotovu njeni mlađi pripadnici, u stopu prate svoje idole. Na jutjuberima leži ogromna odgovornost koje ponekad nisu svesni. Ipak, na njima je da budu svojim ponašanjem i delima budu primer svojim pratiocima. Sa druge strane, oni se trude da održe našu scenu živom. Međusobnim druženjima, ali i druženjima sa fanovima. Istina je da nikada pre javne ličnosti nisu bile tako blizu “običnom” čoveku.
Ukoliko Vam se svideo tekst i želite da pročitate nešto o ostalim poznatim jutjuberima sa naše scene, pišite u komentare. Takođe, ukoliko želite tekst o stranim jutjuberima, jutjuberima i jutjub scenama iz regiona ili BalkanTube Fest-u, ostavite komentar.