Ne treba uvek odlučiti odmah. Ponekad je bolje da uopšte ne donosimo odluke.

 

Zašto neke odluke čine da se osećamo umorno?

 

Većina odluka koje mi donosimo svaki dan nisu značajne: obući pantalone ili šorts, ići peške ili biciklom, pročitati nešto ili spavati. Ali se one gomilaju i proizrokuju da se osećamo umorno

Istraživanje ove teme je počelo sa radom psihologa Roja Baumajstera o iscrpljavanju volje. On je dokazao da je kod ljudi količina mentalnih resursa ograničena i vremenom se iscrpljuje. Svakodnevnim donošenjem odluka mi trošimo ove resurse.

Na primer, ispostavilo se da sudije češće donose opravdavajuća rešenja u prvom delu dana. U čak 70% slučajeva sudije se drže već ranije donete odluke i ,,igraju na sigurno“. Posle podne ta brojka se smanjuje na 10%. Značajna razlika je bila primećena među sličnim slučajevima. Kada se naši mentalni resursi crpe, mi biramo najbezbedniju varijantu.

Isto se dešava i sa manje ozbiljnim odlukama. Na primer, u radu  biznis analitičara ispostavilo se da se u toku dana tačnost njihovih prognoza smanjuje. Zato stručnjaci sve više i više odluka donose uz pomoć evristike i pojednostavljuju proces.

Oba izbora – ne oslobađati zatvorenike i ne praviti pojednostavljene prognoze  u suštini se mogu smatrati izbegavanjem izbora. Sudije preferiraju da ostave zatvorenike u zatvoru, zato što to rešenje neće doneti nove prekršaje. Analitičari se oslanjaju na mišljenje većine ili svoje prošle prognoze zato što je tako lakše, nego da traže nova hrabra rešenja.

 

Kako izbećii zamor koji izaziva neprestano, svakodnevno i trajno donošenje odluka

 

1. Smanjite broj nepotrebnih odluka

Ovo je najjednostavnija metoda. Na primer, mnogi uspešni ljudi svaki dan oblače istu odeću. Izbegavanjem suvišnih odluka, vi štedite mentalne resurse.

2. Donosite važne odluke ujutru

Ako je to moguće, ostavljajte za jutro pitanja koja su se neočikivano pojavila. Sećate se kako naše bake umeju da kažu da je jutro pametnije od večeri. 

3. Nemojte da se odričite slatkog

Organizmu, a pogotovo mozgu je neophodna energija za rad. Glukoza će pomoći da ne izgubite samokontrolu, kako smatraju neki naučnici.

4. Ne zaboravite da se pri kraju dana smanjuje kvalitet vaših odluka

Vodite računa o sebi. Nemojte da žurite kad donosite odluku. Razmislite da li će ona da se promeni kad vi odmorite. Neke stvari će sigurno izgledati potpuno drugačije kada ih razmotrite ,,hladne glave“.

 

Aleksandar Penzin

🖊️ Aleksandar Penzin