Svesni smo koliko je podrška na početku poslovnog puta važna. Kako na internetu tako i van njega. Ipak, većina uspešnih ljudi iza sebe ima period kada niko nije verovao u njih, niti želeo da im pomogne.
Kada neko naš dobije bebu, svi dođemo na babine da čestitamo. Donesemo poklone i sve ono za šta mislimo da će novopečenom roditelju biti potrebno. Zašto ne bismo učinili isto i kada neko od nas započne privatni posao?
I zaista, zašto ne bismo uložili malo truda da damo vetar u leđa nekome ko pokreće svoj posao? Delimo sa tobom 6 jednostavnih načina da podržiš posao svog prijatelja na internetu.
Preporuka na ličnom profilu
I pored hiljada reklama koje nas svakodnevno okružuju, većina ljudi još uvek najviše veruje staroj dobroj preporuci. Glas od usta do usta nam deluje iskrenije jer dolazi od ljudi koje poznajemo i nije plaćen. Od ovoga praktično žive influenseri – oni za novac preporučuju proizvod ljudima koji ih prate i veruju im.
Iako nisi influenser, možeš da budeš dobra usmena preporuka svom prijatelju preduzetniku ili frilenseru. Ne moraš da budeš guru marketinga, niti da imaš hiljade pratilaca da bi ovo funkcionisalo.
Dovoljna je jednostavna objava poput:
Kome treba kvalitetan sajt za pristojan novac – javite se mom drugaru Peri @Perinprofil
Ko ume i želi, može i malo ličnije:
Posle škole sam najviše volela da svratim kod komšinice Mare na krofne. Sada i vi možete da ih probate i naručite na @brojtelefona. Pogledajte kompletnu ponudu na @Marinprofil.
Ovo dobro funkcioniše na Fejzbuku i još bolje na LinkedInu. Početak mnogih uspešnih poslovih saradnji izgledao je upravo ovako.
Daj povratnu informaciju, ne samo na internetu
Kada imamo nedoumicu u privatnom životu pitamo prijatelje i porodicu šta misle. Oni su tu da nam kažu da nismo u pravu, da nam nešto ne stoji. Ili suprotno – da nas podrže da ne odustanemo kad smo na dobrom putu. Nema razloga da tako ne bude i u poslu.
Kaži svom prijatelju šta misliš o njegovom sajtu, objavi ili reklami. Pogledaj stranicu iz perspektive običnog korisnika, daj sugestiju ili pitaj šta ti nije jasno. Reci i šta ti se ne dopada, predloži šta bi moglo biti bolje.
Naravno, sve ovo treba da uradiš lično ili privatnom porukom. Javna negativna kritika od bliskih ljudi može samo da naškodi, kako poslu, tako i prijateljstvu.
Od svega na internetu – lajk je najlakša podrška!
Siguran način da pomogneš prijatelju i njegovom poslu je da lajkuješ objave vezane za posao. Obavezno zaprati njegovu stranicu na svim društvenim mrežama, čak iako ne planiraš ništa da kupiš. Lajkuj sve objave koje vidiš. Ovo te ništa ne košta, ne pojavljuje se na tvom profilu, a pomaže. Veliki broj lajkova i pratilaca daju kredibilitet, čak i kada nisi aktivan. Sem tog, sve što lajkuješ u jednom trenutku vide i tvoji ostali kontakti. Na taj način lajkovima ne daješ samo moralnu podršku prijatelju, već i povećavaš njegovu vidljivost.
Lajk ima najveću težinu na LinkedInu jer je ova mreža najmanje „zatrpana“ objavama. Sem toga, najveći broj njenih korisnika je tu zbog posla i umrežavanja, tako da ih zapravo zanimaju ovakve objave.
Podeli objavu prijatelja da je vidi što više ljudi na internetu
Kada podeliš objavu poslovne stranice svog prijatelja – videće je svi ljudi koji komuniciraju s tobom na internetu. Probaj da napišeš nešto smisleno kao komentar, veće su šanse da će ljudi kliknuti, nego ako samo podeliš link. Kad ne znaš šta da napišeš, možeš da kopiraš najzanimljiviju rečenicu iz teksta kao opis. Onu za koju misliš da će zaintrigirati čitaoce i navesti ih da kliknu.
Za one koji se bave pisanjem, programiranjem ili dizajnom najvažnije je da što veći broj ljudi vidi njihov rad. Podeli crtež, video ili tekst. Ne znaš ko ih od tvojih prijatelja na internetu ih može angažovati ili kome ih može preporučiti.
Na Instagramu, recimo, odlično funkcioniše shoutout u storiju. Na primer, korisnik sa prosečnim brojem pratilaca (1000-1500) u storiju poziva svoje pratioce da nekog zaprate i objašnjava zašto. Velika je verovatnoća da će stori videti 300-400 ljudi, a da će njih 50-60 pogledati reklamirani profil.
Podrži prijatelja u grupi lajkom ili komentarom
Privatna komunikacija, naročito mlađih korisnika, odavno se sa Fejzbuka preselila na Instagram. Međutim, jedino čemu instagram nije uspeo da ponudi alternativu jesu Fejzbuk grupe. Mnogima je grupa fakulteta, grupa sugrađana ili neka profesionalna zajednica zapravo jedini razlog zašto su i dalje na Fejzbuku. Zašto onda to ne iskoristiti?
Kada prijatelj objavi nešto u grupi – povećaj vidljivost objave lajkom ili komentarom. Naravno, možeš i ti da podeliš objavu prijatelja u bilo kojoj zajednici na internetu kojoj može biti korisna.
Pritom, imaj u vidu da na vidljivost objave u grupi bolje utiču duži komentari. Smatra se da je takav čitalac ozbiljno zainteresovan za objavu koju algoritam zbog toga smatra relevantnijom.
Označi prijatelja i daj mu priliku da se predstavi
Ukoliko vaš prijatelj predlaže svoje usluge, možete ga označiti da u nekoj diskusiji da svoje stručno mišljenje. Posle nekoliko takvih situacija u istoj internet zajednici, steći će reputaciju pouzdane, dobronamerne i stručne osobe. To znači da će ga ljudi kontaktirati kada im zatreba neko saradnik njegovog profila.
Ključna stvar ovde je da ne preterujete. Označavajte prijatelje samo ako se oni sa time slaže i u onim prilikama koje mogu iskoristiti za promociju. U suprotnom im samo odvlačite pažnju i oduzimate vreme.
Nema veze sa internetom, ali je možda i najvažnije. Ključni način da podržite prijatelja koji otpočinje samostalni posao je da kupite proizvod ili uslugu umesto da je očekujete besplatno.
Sada kada znate kako da podržite posao svojih prijatelja na internetu – podelite ovaj tekst da nauče i drugi. Na primer, pošaljite ga nekome čiju biste podršku želeli da dobijete, a ne biste da pitate. Ne zaboravite da nam u komentarima javite kako je prošlo!