“Fotografija je tajna o tajni. Više nam govori manje znamo”
Fotografije su naša dela
Fotografija je kao ogledalo. Ona je naša stvarnost i ono što mi vidimo. Ono u šta verujemo. Ona je lično ogledalo, u kom uvek možemo da pronađemo sebe poistovećujući se sa subjektom. Fotografija nas vodi na putovanja, pruža nam doživljaj da možemo biti na bilo kom mestu bilo kada. Ona priča priču, prenosi zvukove i širi mirise. Samo pogledaj pažljivo i duboko u njenu srž. Njene dubine su tvoja želja i tvoja mašta, tvoja samopoznaja i identifikacija. Fotografije mogu da ispričaju najlepše priče. Mogu da prenesu najlepše emocije i pošalju najlepše poruke.
One su kalendar naših događaja, sito naših sećanja, trag našeg postojanja.
Fotografija zaustavlja vreme
Fotografija čupa vreme iz tihe kolotečine trajanja, ona trenutak pretvara u večnost. Impresije jednog trenutka nikada se neće ponoviti i grupisati na isti način. Nikada neće dati jedinstvenu predstavu o stvarnosti. Svaki trenutak koji prođe, sa sobom odnosi i jednu sliku stvarnosti. Ukoliko se ne zabeleži, ona nestaje, ostaje neprimećena, nepoznata, zaboravljena. Fotografija pruža mogućnost da određeni trenutak zabeležimo i sačuvamo od prolaznosti.
Fotografija je umetnost
“Umetnost je kopija stvarnosti” Platon
Fotografija najvernije kopira stvarnost. Svi ostali oblici umetnosti je oponašaju i time je u mnogo većoj meri menjaju. One sadrže i forme koje traju i ne mogu biti svedene na trenutak. Fotografija zahteva oštro oko, osećaj za lepo, pravi ugao i dobro svetlo. Da bi fotografijom uspeli da prenesemo ono što vidimo i želimo da prikažemo moramo da se povežemo sa prostorom i subjektom. Kada slikamo pejzaže mi moramo da budemo nebo iznad šume, trava pod nogama, kiša na obrazima. Mi smo vetar i sunce, rosa i led. Mi treba da proživimo svaki trenutak onog što želimo da prenesemo objektivom. Tada će fotografija biti slika, a slika život.
Umetnost i posvećenost
Kao i svaka vrsta umetnosti tako i fotografija izuskuje dar. Ali to nije dovoljno, neophodan je i veliki trud i rad. Potrebna je vizija, zamisao i mašta. Potrebno je znati u kom trenutku, kada i kako delovati. Mnoge umetničke fotografije nastaju tek iz stotog pokušaja, ili stotog ugla, iz stotog pokreta. Prava fotografija zahteva vreme i strpljenje. Od zamisli nema odustajanja, upornost je uspeh, a željeni rezultat umetnikova najveća satisfakcija.
“Nije slučajno što fotograf postaje fotograf, isto kao što nije slučajno što krotitelj lavova postaje krotitelj lavova.”
Zanimljivosti
Pirelli kalendar
Jedan od primera i uzora dobre digitalne fotografije, jeste umetnost koju nalazimo na stranicama Pirelli kalendara. Italijanska vodeća kompanija pneumatika Pirelli, poznata je po snabdevanju gumama Formule 1 i sponzorstvu fudbalskog kluba Inter. Međutim ono što je izdvaja od ostalih kompanija jeste velelepnost i originalnost Pirelli kalendara. Pirelli ima tradiciju dugu već 54 godine, kada svakog decembra štampa i prikazuje senzacionalno izdanje ovog kalendara za narednu godinu.
Kalendar se pravi u ograničenom tiražu, a kompanija ga poklanja svojim poslovnim partnerima, poznatim ličnostima i najuticajnijim medijima u automobilskoj branši. Jedan deo primeraka prodaje se na aukciji, a sav novac ide u dobrotvorne svrhe.
Fotografijama je zabeležena sva senzualnost lepote poznatih dama iz sveta mode, muzike i filma. Slavu je stekao po provokativnim fotografijama obnaženih dama. Medjutim erotika koju on oslikava nikada nije prešla u vulgarnost. Kalendar su krasile holivudske lepotice poput Mirande Ker, Alesandre Ambrosio, Monike Beluči, Sofije Loren. Poznata imena iz sveta mode, Naomi Kembel, Hajdi Klum, Žizel Bundšen
Zavodljivost i seksipil godinama su simbol ovog italijanskog kalendara.
Pirelli “Sanjarenje” (2019)
Fotografski deo priče za 2019. godinu ispričao je škotlanđanin Albert Watson. On je ovde svoju pažnju usmerio na težnje 4 žene i njihovu rešenost da ostvare svoje ciljeve, sledeći lične snove i strasti. Glavne junakinje imaju svoje skrivene snove o budućnosti.
Prva tri meseca posvećena su manekenki Điđi Hadid. Usamljenoj lepotici iz staklenog tornja. Okružena prazninom koju tiho, tek ponekad, popunjava njen prijatelj, poznati dozajner Aleksander Vang.
Drugi kvartal obeležila je Džulija Garner. Američka glumica koja igra ulogu fotografa botanike koja sanja da postane umetnica.
Jul, avgust i septembar na scenu dovode balerinu Misti Kopeland. Ona je prema Watsonovom scenariju plesačica u noćnom klubu, koja mašta o slavi i nastupima u Parizu.
Poslednji kvartal popunjava čuvena manekenka i fotomodel Leticija Kasta. Glumi nadahnutu slikarku koja u svom studiju u Majamiju živi sa momkom, kog tumači ruski baletski igrač Sergej Polunin. Njen san je da postane umetnica.
Albert Watson je projektom “Dreaming” želeo da se distancira od ostalih kolega koji su stvarali The Cal. Tema jeste “Šta uspešne žene žele”. On je svojim modelima dodelio uloge i napravio “nepomični film”. Fotografije u njemu nemaju samo umetničku lepotu i kvalitet, već i psihološku dubinu, gde svaka govori za sebe…
„Ono što sam hteo da prenesem bila su nadanja protagonista, način na koji razmišljaju o budućnosti, a sve kroz dimenziju sanjanja“, A. Watson.