Posao na brodovima, velikim kruzerima, vrlo je specifična stvar. Pruža nezaboravno iskustvo, dobru zaradu, stvara radnu disciplinu, priliku za druženje, ljubavi ali i mogućnost “da vidite svet”. Ipak, put do cilja nije lak. Naime, postoji  mnogo stvari koje morate obaviti pre nego kročite na brod. Pitanje je, koliko ste spremni da uložite da bi vam se ovako vratilo?

Šta nudi skrolovanje?

Nećete tek tako naleteti na ponudu za posao na kruzeru skrolujući po Netu. Potrebno je da odete ciljano I direktno na sajt brodske kompanije ili agencije koja se bavi regrutacijom radnika. Tamo, u odeljku “Employment” možete pronaći sve neophodne informacije vezane za tražena zanimanja, slanje CV-ja, intervjue..Postoje brojne agencije na Balkanu koje se bave regrutacijom potencijalnih radnika na brodovima. Osim u Srbiji, najbliže su u susednim zemljama, Hrvatskoj, Makedoniji i Bugarskoj. Prednost je što neke od njih imaju predstavništvo i kod nas.

Laganim koracima

 Kad ste poslali svoj CV tj aplicirali za određenu poziciju čekate odgovor. Ukoliko je vaša prijava prošla a odgovor pozitivan, sledi intervju. E sad, postoji razlika na osnovu toga da li idete preko domaće ili strane agencije. Ukoliko je u pitanju strana agencija, razgovor se obavlja sa predstavnikom kompanije i to preko skajpa. Sa druge strane, domaće agencije vas preko kurseva engleskog, razgovora i usavršavanja CV-ja pripremaju za „nastup“ pred predstavnikom kompanije.

Intervju

U ovom delu procesa važne su 3 stvari. Znanje engleskog jezika, kalifikovanost za određeni posao kao i to da li ste baš vi taj traženi profil. Prolazak intervjua znači da imate zeleno sveto za rad u datoj kompaniji. Međutim, ne zahtevaju sve pozicije isti nivo znanja jezika. Tako npr. čistači palube ili nekih pomoćnih prostorija, mahaničari, radnici u kuhinji..mogu posedovati niže ili srednje znanje engleskog.

Dobro, šta dalje? Pričaj!

Ako ste prošli intervju, dobijate papire o zaposlenju. Sa njima dalje u američku ambasadu gde se aplicira za američku pomorsku vizu koju traži 99% kompanija. Pojedinac može biti odbijen jedino ukoliko ima kriminalni bekgraund. Viza se dobija na godinu pa na tri. Sa njom se može boraviti na američkoj teritoriji par dana pre ukrcavanja, tokom rada na brodu i nekoliko dana nakon iskrcavanja. Postoji naravno mogućnost i da viza nikad ne bude iskorišćena jer je npr ukrcaj ili iskrcaj na delovima sveta koji nisu Amerika. Ali, svejedno se viza mora posedovati u pasošu. Njena cena je 130 dolara i sami je platite iako većina firmi(uz račun iz Ambasade i banke) to na kraju refundira.

Mora i kod lekara da se ide?

Mora. Lekarski pregled je obavezan. Obavlja se ili u Medicini rada na Novom Beogradu, i nju prihvata većina brodskih kompanija, ili u  nekoj od privatnih ordinacija. To zavisi od toga koje medicinske zastupnike Kompanija ima u Srbiji. Lekarski košta od 12-14.000 dinara, a kod privatnika malo više. Ovde postoji i jedna caka koju ćete saznati kasnije.

Ima i kurs da se pohađa?

Ima. STCW Maritime je kurs u poznavanju osnovnih tehnika preživljavanja na otvorenom moru. Protivpožarna zaštita, prva medicinska pomoć i osnove strukture broda. STCW traje nedelju dana a cena je 400-500 evra, zavisno od toga u kojoj zemlji se polaže. Agencija koja drži kurs mora da bude odobrena od strane Međunarodne pomorske organizacije, inače sertifikat o polaganju nije validan.Nažalost, Srbija je izgubila licencu za održavanje i polaganje kursa. Ima dosta prevara pa se mora voditi računa. I ovaj zahtev možete obaviti u nekoj od okolnih zemalja: Hrvatska, Bugarska, Makedonija..ali ne i Crna Gora(u Srbiji se ne priznaje njihov sertifikat).

I, onda mašem papirom?

Ne. Nije baš tako. Nakon što ste savladali tehnike za sigurnost i bezbednost, vadite pomorsku knjižicu u Kapetaniji Beograd. Kao priložak, podnose se nalaz sa zdravstvenog pregleda(urađen u Medicini rada) i sertifikat. Cena je samo 7.000 dinara i novac se ne refundira.

Napomena: Bez kursa se ne možete ukrcati na brod. Predlog je da prvo njega odradite jer traje nedelju dana. Ostala potrebna dokumenta možete uraditi i nabaviti mnogo brže. Sve ovo je u slučaju da vas u sred noći pozovu iz Kompanije sa informacijom da se ukrcavate za 5 dana.

Kada ću više na Brod?

Odlazak na brod je fluidan. Od prolaska do poziva može proći od 5 dana do jedne godine, što je gornja granica. Zavisi od potreba Broda. Nego, tad sledi Ugovor o radu u kom su sve važne informacije. Kakve su vaše radne obaveze, radni sati, visina plate, gde se ukrcavate i kada. Ukrcaj može biti i na Aljasci, u Australiji, Meksiku..na različitim delovima sveta. Kartu do tamo plaćate sami, ali je Agencija najčešće kasnije refundira. Važno je da na Brodu ostanete do kraja ugovora.

Kad sletimo na Aerodrom..?

Tamo te čeka momak, Port agent. U mesto ukrcaja stižete dan pre nego Brod pristane tako da od Kompanije dobijate novac za Hotel i taksi do luke. Kad stupite na Brod preuzimate I svoje nove radne obaveze.

A gde spavam, kakvi su šefovi?

Sve zavisi od pozicije i broda pa čak i od maršute na kojoj plovite. Od gostiju i njihove demografske, ekonomske, socijalne strukture. Ima kopanija koje rade sa niskom, srednjom i sa visokom klasom. Takođe, zavisi i od veličine broda. Ako posada broji npr 1.500 zaposlenih, ostale znate samo u prolazu. Ali, odličan je društveni život. Na manjim brodovima se svi znaju kao da je neko selo i sve se zna. Možete da razvijete prijateljske i ljubavne odnose.

Od pozicije koju imate na Brodu zavisi da li ćete biti sami u sobi ili sa još nekim, da li će vam kabina biti „u moru“ ili iznad nivoa..kao i kakvu ćete hranu jesti i sa kim u restoranu. Što vam je viša pozicija to su i uslovi bolji. Radi se od 60-100 sati nedeljno. Jer, osim redovnog posla, postoje obavezni treninzi i obuke koje se odrađuju u slobodno vreme. Svaki dan se ide na posao, bar većina. Od npr. 1000 zaposlenih, jedino njih 20 ima jedan slobodan dan.

Dodatni saveti:

– Kad je konkurencija na tržištu kruzera bila manja, plate zaposlenih su bile veće. Nažalost, to vreme je prošlo.

-Ako želite da obilazite svet, prijavite se za posiciju zabavljača, prodavca, bariste…koji ne rade dok je brod u luci.

-Uslužne delatnosti su najbolje za dobijanje bakšiša (konobari, maseri, firzeri..)

-Ukoliko konkurišete za mesto konobara, ali preko domaće agencije – tek nakon trećeg odlaska na Brod ćete avanzovati do pravog posla konobara. Do tad, možete da postavljate ili odnosite hranu sa buffe-a.

Da zaključimo..

Dobili ste prilično detaljno put koji vodi do rada na kruzeru. U startu, izdvojte bar 1.000 evra. Promislite da li ste sposobni za boravak na pučini? Za odsustvovanje od doma bar 6 meseci. Za avanturu? Jer, ne samo da ćete upoznati ljude drugih rasa, konfesija, boje kože, jezika i navika već ćete se i vi promeniti. Nije lako prilagoditi se prvo, tolikom broju kolega, drugo klijenata i treće tolikom broju radnih sati. Ali, tu su i zabave, ljubavi, novi prijatelji i novi predeli. Kako god da odlučite, samo napred!

 

Maša Kočović

🖊️ Maša Kočović

Voli ljude i situacije. U stalnom traganju za odgovorima.

 Ako niste do sada, zapratite našu Fejsbuk stranicu 👍  

Oznake: , , , ,