Letovanje, godišnji odmori i putovanja čine naš život lepim i ispunjenim. Sveti Avgustin je rekao: ,,svet je knjiga, a oni koji ne putuju, čitaju samo jednu stranicu“. Vođeni ovim, težimo da nam život ima što više stranica. Međutim, putovanja su ovih dana postala skup hobi, a samo oni najiskusniji uspevaju da se izbore sa raznim začkoljicama koje nam postavljaju turističke agencije. Budući da nam predstoji veliki beogradski Sajam turizma ( 22.2-25.2) pravi je trenutak da se upoznamo sa svim zamkama kojima nas love agencije. Kao i svake godine, zvezda sajma će biti letovanje te će ono biti centar i našeg interesovanja. 

Odabir agencije

Letovanje je ozbiljan udar na kućni budžet, zato je ovaj korak posebno važan. Svi smo se makar jednom zaleteli na bombastičnu reklamu i neverovatnu cenu aranžmana. Oduševljeni, na korak smo da pozovemo agenciju i uplatimo letovanje, ali sledi hladan tuš. Takozvani ,,dinarski deo aranžmana“. O čemu se radi?

Mnoge agencije uz devizni deo aranžmana naplaćuju i dinarski deo ( obično oko 8000 din) pravdajući to cenom prevoza. Međutim, čak i ako se odlučite da na letovanje putujete sopstvenim prevozom i dalje ćete platiti, mada umanjen, i taj dinarski deo. Sem toga, moguće je i da vam agencija naplati i samu rezervaciju ( 15e) ili posebno mesto u autobusu.

Vrlo je interesantna činjenica da se svaki aranžman plaća u dinarskoj protivvrednosti i to po kursu banke sa kojom agencija ima ugovor, a koji je uvek znatno nepovoljniji od kursa po menjačnicama.

Rešenje je da dobro pretresete sve agencije. Mi nećemo navoditi (jer nismo plaćeni za reklamu) ali postoje agencije koje ne potražuju dinarski deo niti bilo kakve dodatne izdatke. Doduše, njihov broj je mali, ponuda manje raznovrsna, a reklama skoro nepostojeća, no one ipak postoje.

YUTA i samo YUTA

Sigurno ste u proteklih godinu-dve čuli razne strašne priče o prevarenim putnicima, otkazanim putovanjima i nepostojećim agencijama. U Srbiji postoji preko 600 turoperatera i agencija posrednika. Vrlo je važno proveriti ko je zapravo zadužen za organizaciju kada je u pitanju vaše letovanje. Otvorite četvore oči kada je reč o tome koliko dugo turoperator postoji na tržištu, broju licence, informisanosti i profesionalnosti zaposelnih, kao i to da li je agencija član YUTA udruženja. YUTA  je Nacionalna asocijacija turističkih agencija (njih 262 od preko 600 postojećih) koja izdaje garanciju putovanja i bavi se zaštitom prava putnika. Ako je agencija preko koje idete na letovanje član ovog udruženja, manje su šanse da vam se nešto loše dogodi.

Sem toga, iskustva putnika su i te kako dragocena. Na našem internet nebu postoji mnoštvo foruma na kojima su sabrani utisci i saveti putnika. Kako vam letovanje ne bi preselo, dobro se informišite pre donošenja važnih odluka.

Skrivene začkoljice

Još jedna važna stvar koju morate proveriti je da li aranžman obuhvata putno osiguranje. Ako ono ulazi u cenu koju plaćate za svoje letovanje, proverite šta tačno polisa podražumeva. Često se dešava da polisa koju ,,dobijate“ uz letovanje, pa čak i ona preporučena od strane agencije (koja ima ugovor sa osiguravajućim društvom čiju polisu nudi), uopšte ne obuhvata zemlju u koju putujete. Moguće je i to da polisa ne pokriva neke od najčešćih intervencija kao što su trovanja, ujedi ili upala uha. 

Ukoliko na letovanje putujete avionom, proverite da li u cenu ulaze i aerodromske takse. Vrlo često cene ovih dodatnih nameta nisu navedene među stavkama koje ulaze u cenu aranžmana i naznačene su u samom dnu ugovora i to onim sitnim slovima koje, budimo realni, retko ko čita. Treba znati i to da cena aerodromske takse koju naplaćuju agencije uopšte nije cena koju određuje aerdrom, već sama agencija. 

Poređenja radi, ako se odlučite na letovanje na Krfu avionskim prevozom (preko agencije koju nećemo navoditi) na cenu aranžmana dodaćete još 35e za aerodromsku taksu direktno agenciji. Ako putujete samostalno, putničkom servisu na aerodromu ,,Nikola Tesla“ platićete 12e  za cenu aerodromskih troškova i još 3,3e koliko iznosi sigurnosna taksa.

Sajamski popust

Već smo napomenuli da se bliži veliki beogradski Sajam turizma. Povučeni mnogobrojnim reklamama i primamljivim popustima, mnogi će pohrliti da svoje letovanje rezervišu baš na sajmu. Međutim, sajamske cene se s razlogom zovu tako. Važe samo za vreme trajanja sajama, što je 3-5 dana i samo za uplate u celosti. Da, da, dobro ste pročitali, sav novac u roku od 3 do 5 dana. Ako ste sigurni u termin u kom želite na letovanje i spremni ste da sav novac izdvojite odmah, sajam je prava stvar za vas. Ako pak ne možete već u februaru znati da li ćete biti slobodni u julu ili avgustu, nemojte gubiti vreme.

 


Ako niste do sada, zapratite našu Lifehacker.rs FB stranicu.


Autor: Milena Radivojević