Sigurno vam se bezbroj puta do sada desilo da odete u najobičniju kupovinu u obližnju prodavnicu i da se kući vratite sa viškom robe, a sa manje novca nego što je planirano za tu priliku. Prosto se zapitate kako je moguće da se skoro svaki put desi ista stvar. Odgovor na to pitanje je objašnjenje marketinške strategije kojom se uglavnom veći trgovinski lanci služe kako bi naveli svoje mušterije da potroše još više. Koji su to trikovi prodavaca i koje cake kupci mogu primeniti prilikom odbrane od istih naći ćete u nastavku našeg teksta i to po stavkama:

  1. OZNAKE CENA

TRIK – Cedulje sa cenom su jasno istaknute, često jarkih boja, i to u kontrastu u odnosu na okvire i držače za koje su pričvršćene. Zamka je u tome što se vešto skriva puna cena proizvoda, koja po pravilu nije zaokružena, tako što je u prvi plan stavljena veća cifra, a onaj „ostatak” skrajnut negde u uglu. Iz pozicije kupca ta razlika je gotovo neprimetna čak i kada se uoči, dok je za prodavca to izvor ogromnog neoporezovanog ekstraprofita. Prema nezvaničnim istraživanjima procenjuje se da je svaki srpski kupac u 2016. na kasi ostavio 18 dinara viška, a svi prodavci nelegalno prihodovali oko 750 000 evra.

CAKA– Za sve one koji ne žele žvaku umesto kusura niti da sitninom finansiraju krupne trgovce jedino rešenje je izbegavanje gotovine, to jest prelazak na plaćanje kreditnom/debitnom karticom.

  1. LAŽNA SNIŽENjA

TRIK – Još jedna varijanta obmanjivanja potrošača cenama je reklamiranje velikih popusta koji zapravo to nisu. Naime, nadležne službe su utvrdile i ukazale na praksu pojedinih trgovinskih lanaca da mesecima unapred namerno dižu cenu određenih proizvoda, iako spram njihove stvarne i tržišne vrednosti nema potrebe, da bi potom krenuli u vikend ili praznične kampanje spuštajući je na onu prvobitnu. Posebnu pažnju treba obratiti na famozne akcije koje su takođe usko povezane sa prethodnom stavkom. U ovoj situaciji se zloupotrebljava poverenje potrošača tako što se „slučajno“ na cedulji  krupnim bojama ističe nova i to *skuplja cena u odnosu na prethodnu koja je opet onako precrtana skrajnuta u uglu. Nije retkost ni da se propagira „povoljna“ nabavka većih pakovanja premda je računica za bigpack veća od zbira pojedinačnih jedinica robe. Misleći da tako štede ili pak ne mareći za pravu razliku ljudi troše, a trgovci zarađuju (još) više.

CAKA – Redovno praćenje i upoređivanje cena istih proizvoda u različitim trgovinama ostavlja manje prostora (ne)svesnoj NEpovoljnoj trgovini.

  1. KATALOZI I MARKICE

TRIK- Ova vrsta propagande odavno je poznata zbog svoje višenamenske primene. Najpre se stvara lažan osećaj mogućnosti da se profitira rashodom tako što se svakom narednom kupovinom povećavaju šanse da se neka roba/usluga besplatno ili pak povoljno dobije. Na taj način se privlače stalne mušterije koje će u određenom roku praviti određene račune sve ne bi li se dokopale određene pogodnosti. Uglavnom se radi o predmetima za pokućstvo koji su do tad slabije išli, a koji su na kraju i preplaćeni kada se uzme u obzir iznuđena nabavka radi ostvarenja uslova iz ponude, to jest dovoljnog broja sakupljenih markica. Usput se deljenjem kataloga i drugog reklamnog materijala vrši brz i lak marketing tako da prodavci beleže neprekidni rast u trgovini.

CAKA- Ako je već ova „igra“ ušla pod kožu onda je najbolji način raspodeliti snage, odnosno organizovano učestvovati sa potrošačima iz svog okruženja.

  1. RASPORED POLICA U PRODAVNICI

TRIK – Utisak da su rafovi sa robom u supermarketu poređani na očigledno besmislen način samo je varka na prvi pogled. Da i te kako ima logike zašto su police sa školskim priborom postavljene tik uz „sladak kutak“, a osnovne namirnice najdalje od ulaza potvrđuje nam utrošeno vreme i novac u slučaju dezorijentacije. Stručnjaci su utvrdili, a trgovci iskoristili činjenicu da „haotičan“ raspored primorava potrošača da više vremena provede između polica i da pritom još nešto ubaci u korpu/kolica. Iako možda postoje table sa smernicama, one najčešće vise sa visokih plafona iznad linearnog pogleda kupca u pokretu ili su postavljene tako da se opet mora zaći među rafove.

CAKA – U slučaju prvog puta u nekoj prodavnici najlakše je obratiti se zaposlenima za pomoć gde se šta nalazi.

  1. RASPORED ROBE NA POLICAMA

TRIK – Kao i raspored polica tako i raspored robe na njima ima svoj skriveni značaj. Uzmimo na primer odeljak sa bezalkoholnim pićima; postoje na desetine sokova različitih vrsta i porekla, a samo neki su stavljeni na hlađenje ili na sred prolaza. U prvom slučaju, većina ljudi će se pre opredeliti za sok iz frižidera nego za onaj mlaki sa polica. U drugom slučaju, ljudi će fizički morati da prođu pored piramide od flaša, mada pogledom neće moći da je zaobiđu. Rapored na samim rafovima osmišljen je tako da ne ide po kvalitetu već po ceni, odozgo na dole od najskupljeg do najjeftinijeg . Posebno se vodi računa da je uvek svega željnoj deci roba na dohvat ruke dok se starijim mušterijama na svakom koraku plasiraju “preporuke” zaduženog  osoblja. Poslednje iskušenje vreba u čekanju reda pred kasom pored rafova sa cigaretama, higijenskim i žvakaćim gumama, dnevnom štampom i slatkišima… Nekada je razlog tome bila mera predostrožnosti protiv krađe sitne robe, a danas u eri barkod-skenera jedini je mogući dodani pazar pred izlaz.

CAKA – Pravljenje spiskova za kupovinu štedi vreme i novac i ne ostavlja prostora za manipulaciju trgovaca.

  1. STVARI NA GOMILI

TRIK – Ovaj metod je vrhunac trgovačke taktike. Nastao je kao pokušaj rasprodaje stvari koje više nisu deo asortimana, ali kada se pokazalo da postoji neuporedivo veća potražnja za tako nabacanom robom nego za onom koja je uredno izložena, ovaj metod je postao uobičajena praksa. Psiholozi tvrde da se kod ljudi budi potreba za avanturom tokom kupovine, koja zna da bude dosadna, pa je preturanje po gomili u potrazi za nečim jedinstvenim, a jeftinim postalo svojevrstan fetiš i to ne samo šopoholičara. Međutim, u velikoj većini slučajeva ti „kontejneri” nisu izvori zadovoljstva potrošača upravo zbog toga što se u njih ubacuje određena roba koje inače ima u izobilju u radnji i to po identičnoj ceni.

CAKA – S obzirom na to da su te gomile uglavnom pored ulaza, najbolje je odmah ih zaobići poštujući pripremljen spisak.

  1. POKVARENA KOLICA

TRIK – Mnogi trgovci praktikuju da namerno kvare kolica kako bi usporili mušterije. Najčešći slučaj je da se deformiše prednji desni točkić tako da sve vreme vuku u stranu. Osim toga što otežava kretanje, to takođe znači i provođenje više vremena u prodavnici. Istraživanja su pokazala da je prosečan potrošač shvatio da kolica bolje kontroliše kada su punija, ali da nije razmišljao o tome zašto uopšte postoji to opterećenje.

CAKA – Nošenje cegera ili velike torbe sa točkićima rešava ovaj problem a i znatno olakšava nošenje do kuće.

  1. ODSJAJ PODA

TRIK – AKO NEKO ZNA KOJI JE MATERIJAL U PITANjU – podovi nisu (samo) najzastupljeniji radi lakšeg održavanja u sanitarnom i svakom drugom smislu. Odsjaj rasvete koji se pravi nakon poliranja takvih površina stvara utisak opasnosti od pada. Takav podsvesni strah ili bolje rečeno bojazan usporava kretanje ljudi u kupovini.  Dakle, ista situacija kao i kod kolica, odnosno „zamke” sa policama.

CAKA – Samouveren hod poput onog kada se nose šoljice sa kafom daje najbolje rezultate, s tim što je poželjno da se obrati pažnja u slučaju da stoji znak „vlažan pod”.

  1. MUZIKA U POZADINI

TRIK – Muzika može biti važan faktor kod svake potencijalne koristi zavisno od situacije. Zato gazde kafana, na primer, biraju izvođače koji znaju da „dignu atmosferu”, odnosno one koji prodaju pića tokom nastupa.  Što se tiče kupovine tokom radne nedelje, kada je inače manji promet, sa razglasa u prodavnicama pušta se muzika sporijeg ritma. Tako se stvara osećaj opuštenosti, pa čak i uživanja u jednoj rutinskoj aktivnosti kakva je kupovina. Međutim, kada dođe vikend, to jest masovnija poseta mušterija, namerno se puštaju brže numere. Tada trgovci igraju na kartu impulsivnosti kupaca pod utiskom muzike ne bi li što pre i još više doneli na naplatu na njihovu veliku korist i zadovoljstvo.

CAKA – Pošto ovde nema realnog univerzalnog rešenja poput „uške u sluške” i puštajte sami sebi šta vam se sviđa, a najbolje je držati se SVIH prethodnih predloga.

 


Ako niste do sada, zapratite našu Lifehacker.rs FB stranicu.


Autor: Milan Tasić