Držanje prezentacija i javni nastupi nisu svojstveni svim ljudima i nisu svi sposobni da se izbore sa tim nivoom stresa. Neki odustanu, neki guraju do kraja pa kako bude, ali činjenica je da govor pred većim brojem ljudi može da prouzrokuje psihičke posledice. Sigurno su se svi oni koji imaju veliku tremu pred javni nastup naslušali saveta pomoću kojih će uspešno prebroditi istu, ali iako je autor ovog članka student psihologije, zapravo smatra da „uspešna formula“ ne postoji. 

Lista saveta (ako se mogu tako nazvati) koja sledi je kombinacija nekih uobičajenih i onih koje sam spoznala kroz lično iskustvo – neki od ovih koraka su meni samoj pomogli da se borim sa tremom koja me „drma“ pred javni nastup. 

1. Pokušajte da ne insistirate na ostavljanju dobrog utiska na publiku – ovo deluje nemoguće, ali pomoći će vam da shvatite da nije ostvarivo uvek ostaviti dobar utisak pričom kao i da to ne zavisi samo i jedino od vas. Na sve u životu utiče mnogo faktora, a većine njih nismo ni svesni dok zombijamo kroz dane. 

ALI

2. Ne odustajte od perfekcionizma – ako ste perfekcionista to i nije nužno loše tako da ne treba uvek raditi na njegovom uklanjanju. Ukoliko biste počeli da odustajete od njega to bi možda moglo dovesti do toga da odete u drugu krajnost – da vas nikada ni za šta nije briga.

3. Radite nešto u čemu uživate pre nastupa – pustite laganu muziku ili čitajte neku dragu knjigu i pokušajte da se što više opustite.

4. Razmislite o najgorem mogućem scenariju i kako bi on uticao na vas – iako deluje stresno, ovo u globalu može da pomogne. Ako vi u glavi imate spremnu sliku onog najgoreg što vam se može desiti tokom prezentovanja – to znači da ste spremni i da se suočite sa tim.

omg

5. Dobro pripremite svoj govor – napišite na papiru ceo tekst koji treba da ispričate, čak i onaj uvodni deo poput „Dobar dan, moje ime je ________ i danas ću vam pričati o…“. Ako treba naučite ga napamet i(li) razmislite o svim pitanjima koja vam publika može postaviti nakon prezentacije.

6. Fokusirajte se na ono što radite, a ne ono što osećate – ovo je jako važno, ali isto tako može biti jako teško. Promena fokusa je možda najbitniji deo u borbi sa tremom. Umesto negativnih razmišljanja o neuspehu važno je razmišljati o onome što je poenta – a to je izaći i prezentovati na što bolji način.

7. Nagradite sebe nečim posle uspešnog prezentovanja – smislite nagradu za sebe ako „preživite“ prezentaciju i razmišljajte o tome umesto o negativnim emocijama.

8. I neuspeh je za ljude – jedan neuspeh ne znači da vi manje vredite kao osoba/zaposleni/student i veoma je važno da to spoznate. To je posebno težak korak za sve „paničare“, ali je istina da vas prezentovanje ni na koji način ne određuje i da nikako nije kraj sveta ukoliko se zbunite u toku prezentovanja.

PRE 

ggfnbvn

POSLE

vcxvcx

Aleksandra Milosavljević

Autor: Aleksandra Milosavljević

Student psihologije. Pisac u pokušaju. Čovek u pokušaju.
Ono između je manje važno.