Ako ste vegeterijanac- onda nemate problem. Svakako se hranite zdravo (možda i preterano zdravo, ako mene pitate), ali jedete uglavnom ono što ANTIvegeterijanci, uglavnom izbegavaju. Ali život je nekad surov, mada pravičan, i evo nekih razloga zbog kojih i mi koji se inače ne hranimo baš zdravo to treba da činimo. I kako je moguće to uraditi, bez da se pređe na vegeterijansku ishranu! 

Brokoli- Jedna šolja kuvanog brokolija sadrži 1 mg gvožđa, što je 6 % preporučenog dnevnog unosa. To znači da brokoli spada u relativno dobre izvore gvožđa. Ono što mu ide u prilog je što u istoj količini brokoli sadrži 16% preporučenog dnevnog unosa vitamina C, što svakako pomaže da organizam bolje usvoji uneto gvožđe. Brokoli je bogat i biljnim vlaknima, a sadrži i vitamin K.

Primena: Izmiksati 400g krompira, 700g brokolija, ¾ većeg parčeta sira (ili poželji) i ½ mleka.

Tofu- sir od soje, dobar izvor kalcijuma, magnezijuma i selena. Takođe je bogat kvalitetnim biljnim proteinima. Posebnost toofua je što sadrži jedinjenja zvana izoflavoni, koja se povezuju sa smanjenjem rizika od srčanih oboljenja, poboljšanom osetljivošću na  insulin (važno za prevenciju dijabetesa) i ublažavanjem simptoma menopauze. 

Primena: U dobro zagrejanom tiganju propržiti na ulju od kikirikija crveni luk, ubaciti kockice tofu sira, pržiti sve to 3-4 minuta pa dodati povrće (po izboru). Sve se prži još 3-4 minuta, a zatim se dodaju rezanci, potom smesa vode, gustina, fiš sosa, čili sosa i smeđeg šećera. Neka vri tačno jedan minut. Dobro promešati povrće i rezance da sa svih strana budu prekriveni sosom.

Spanać- prirodni antioksidant, snižava krvni pritisak. Bogat kalijumom a siromašan natrijumom, spanać omogućava dobar protok krvi i smanjuje hipertenziju. Istraživanja su pokazala da smanjuje rizik od  raka za čak 34%, prvenstveno zato što je bogat vitaminima A i C. Takođe, spanać je dobar za probavu, sprečava zatvor i održava stabilan nivo šećera u krvi.

 

Primena: Za pripremu je najjednostavniji pire od spanaća. Potrebno je temeljno očistiti 1kg spanaća, obariti u umereno slanoj vodi, ocediti i sitno iseckati. Potom izmiksujte spanać, zagrejte maslinovo ulje i maslac (oko 50g), dodajte malo brašna i kad smesa porumeni ubacite mleko i spanać. Kuvajte pire na tihoj vatri još nekih 5 minuta, uz redovno mešanje.

nutricionista

Celer- Poboljšava krvnu sliku i cirkulaciju, apetit, a uklanja smetnje kod varenja. Acetileniks, jedan od celerovih sastojaka, sprečava rak. Smanjuje količinu hormona stresa, koji utiče na kontrahovanje krvnih sudova. Celer smanjuje i koncentraciju lošeg holesterola, a zato što je bogat vitaminom C pomaže da se pobede simptomi prehlade i poboljša reakcija imunog sistema.

Primena: Obariti jedan celer kratko u vodi u koju se prethodno doda malo soli i jedna kašičica sirćeta. Celer treba dobro procediti i iseći na kolutove koji se potom uvaljaju u brašno, zatim u umućena jaja (1 jaje) i na kraju u susam (100g). Pržiti kolutove dok lepo ne porumene.

Đumbir- Snižava nivo holesterola i pomaže u mršavljenju. Primenjuje se za bolesti vožnje, jutarnje mučnine, kod grčeva i zastoja u varenju. Najčešće se koristi kao lek protiv prehlade i loše cirkulacije.

Primena: Očistiti jedan limun, jednu pomorandžu, jednu bananu i jedan đumbir i iseći ih na jednake kriške. U blender ubaciti prvo 250 g spanaća i 200 ml mleka a potom voće i đumbir i onda sve to lepo izmiksovati dok se masa ne sjedini.

Aleksandra Milosavljević

Autor: Aleksandra Milosavljević

Student psihologije. Pisac u pokušaju. Čovek u pokušaju.
Ono između je manje važno.