Budući da relevantne podatke vezane za život umetnika možemo dobiti najviše iz kojekakve literature, današnji čovek u želji da sazna poneki biografski podatak o određenom umetniku zbog nedostatka vremena svoje malo „istraživanje“ sprovešće koristeći se čarima interneta ili eventualno filma. Na činjenicu koliko su relevanti podaci o životima umetnika koji se iznose putem sedme umetnosti osvrnućemo se na kraju teksta, a do tada korisno bi bilo predstaviti nekoliko primera ovog načina prezentovanja života velikana svetske umetnosti – u ovom slučaju, slikarstva.

Klimt (2006)

Ovaj film je prvi put prikazan na Dvadeset osmom Moskovskom Internacinalnom filmskom festivalu. Glavnu ulogu (Gustava Klimta) tumači Džon Malkovič, a priča je bazirana na životu samoga slikara i njegovim unutrašnjim problemima i borbama. Takođe, u ovom ostvarenju se prikazuje Klimtov odnos sa Egonom Šileom kao i njegov odnos sa plesačicom Leom de Kastro Prema ocenama kritičara možemo zaključiti da ovaj prikaz nije ni dobar a ni loš, dakle nešto između. Pojedini kritičari su ga čak okarakterisali kao smešnog i nebitnog. Budući da ovaj film može onim ljudima koji nisu baš dobro upoznati sa životom i delom Gustava Klimta, pomoći da istog na neki bolji način „prihvate“ i razumeju, svakako ne možemo reći da ovaj film nije baš toliko bezvredan kao što neki kritičari tvrde.

 

Frida (2002)

U ovom ostvarenju režiserka Džuli Tejmor posvetila je pažnu mnogo više ličnom životu Fride Kalo nego njenom umetničkom stvaralaštu. Ipak, treba naglasiti da je taj „psihoanalitični“ pogled na Fridu u dobroj meri i mogao da objasni razloge i različite etape njenog stvaralaštva. Selma Hajek se veoma dobro snašla u svojoj ulozi, kao i ostatak glumačke ekipe, među kojima su Alfred Molina, Antonio Banderas, Džofri Raš itd. Sve u svemu jedan korektan i prilično dobar uvid u život ove velike meksičke slikarke.

Baskijat (1996)

Film baziran na životu Žan Mišel Baskijata, koji je prikazan kao „nesnađeni“ slikar, čiji je cilj da zaradi na svom delu. Prikazan je kako odnos prema životu, tako i njegov odnos prema glaerijama i ostalim umetnicama koji su u to vreme stvarali. Film nema loše ocene od strane kritičara. Glavnu ulogu tumači Džefri Rajt. Takođe, u filmu se pojavljuju i velika imena poput Benisija del Tora i Dejvida Bouvija.

Pošto je cilj ovog teksta da ustanovi koliko može biti kvalitetno proučavanje biografija umetnika, koristeći film kao izvor za proučavanje, red je da i tome posvetimo nekoliko konkretnih rečenica. Ukoliko ste do sada smatrali da je moguće u potpunosti uokviriti život jedne kompleksne ličnosti (kao što je bilo koji umetnik) i isti ekranizovati, moramo da vas razočaramo. Gotovo u svakom filmu kao da nešto fali – ili je akcenat stavljen na privatni život umetnika ili na njegovo stvaralaštvo – dakle, još uvek nije pronađena ta kvalitetna formula koja bi mogla da predstavi kompletan pregled života jednog čoveka/umetnika. Ovo bi bukvalno trebalo da znači da bi trebali više da čitamo o ličnostima koje nas zanimaju. Naravno korisno je imati u vidu da su i sami režiseri/scenaristi umetnici i da kroz filmsko ostvarenje žele i oni da ostave neki otisak, po kojem će biti zapamćeni. Sve u svemu, računica je jasna ali to nikako ne znači da bi trebali da izbegavamo ekranizovani prikaz iz života nekog velikog umetnika koji nas zanima.

Još filmova o umetnicima: Moulin Rouge 1952, Nightwatching 2007, Pollock 2000, Little Ashes 2008 itd.

Bogdan Antonić

Autor: Bogdan Antonić

black and white