Nastavljamo tamo gde smo stali. Nećemo da gubimo vreme. Odmah prelazimo na stvar.

 

Marku Alen

ma1

Kad neko ima nadimak Maksimalni Napad, odmah znate da to nešto nije sporo niti dosadno. Marku Alen je zaradio taj nadimak zbog stava – uvek može da se vozi brže. Tako je uvek i bilo sa njim.

Osvojio je kup vozača 1979 godine sa Fiat 131 Abarth, ali se nikad nije okitio titulom šampiona. Vozio je skoro 30 godina. Do 2010. godine njegov rekord od 801 pobede na brzincima je oboren od strane Sebastijana Leba.  Vozio je Lančiju Stratos, 037, Delta S4 i Deltu Integrale, a nikad nije osvojio titulu. Tokom 7 uspešnih sezona završio je 5 puta u top 3 plasmanu vozača. To pokazuje da je  bio konstantan. Zavrašavao je skoro 30 % relija koje je počinjao. 1986. godine je bio reli šampion 21 dan. Medjutim svetski savet moto-sporta oduzeo mu je pobedu u San Remu i titula je otišla u ruke Pežo tima. 

Čuveni su njegovi opisi automobila. Lančiju 037 je zvao seks na točkovima, Lančiju S4 je zvao pljuvajuča ratna mašina koja ima sopstveni um. Deltu Integrale je zvao Auto bez motora aludirajući na promenu pravila i smanjenje snage tokom tranzicije. 

Posle završetka karijere bavio se raznim drugim disciplinama. Vozio je Dakar za Iveko tim. 2010. godine je postao Ferarijev – vozio je Ferari po snegu, uglavnom. Njegovi prijatelji su govorili da je on tokom vožnje drugi čovek – jer je bio jako smiren i opušten, dok je u periodu kada se nalazi van automobila bio izuzetno agresivan. Nije bio nasilan, već samo agresivan. 

Uživajte u videu:

 

Henri Toivonen 

 

reli1

Što se tiče Toivonena nikada se nije postavljalo pitanje da li će ikada biti šampion već koliko će titula biti u stanju da osvoji. Čovek od kojeg se očekivalo da postane reli kralj, postao je reli božanstvo. Ipak nije uspeo da osvoji ni jednu. Kako?

Do današnjeg dana ostala je  misterija je izazvan udes u kom je poginuo Henri i njegov suvozač Serđo. Te 1986. godine, Lančija je predstavila auto koji je trebao da osujeti Audi i Pežo tim. Međutim niko nije slutio da je to auto koji je pripadao B grupi.

Reli monstrum – koji je stvoren isključivo da bi vratio Lančiji staru slavu – posedovao je 500 konjskih snaga, 800 kilograma težine i ubrzanje od 0 do 100 za manje od 3 sekunde. Dakle u pitanju je auto koji je parirao bolidima F1. 1985. godine ovaj automobil je na promotivnom trkanju sa bolidima F1 postavio peto vreme. Ali, vratimo se na priču.

Silovito je krenuo Henri 1985. na poslednjem reliju u Engleskoj. Lančija je došla sa tri Delte S4 i očekivano, oduvala konkurenciju. 1986. je pobedio na reliju Monte Karla. Nakon toga je dva odustao zbog kvarova. Za Henrija, bio je koban reli Korzike. Vodio je u ukupnom plasmanu sve do poslednjeg dana. Baš tog, poslednjeg dana, žalio se na grip, ali je ipak odlučio da završi reli. Zbog svoje ljubavi prema reliju, Henri nas je tog dana napustio.

Posle te pogibije FIA je ugasila grupu B na kraju sezone, a u njegovu čast Mišel Muton od 1987. godine organizuje trku Šampiona. Trofej nosi ime Henrija Toivonena.

Sa 24 godine je postao najmlađi pobednik relija. Ipak, taj rekord je oborio Jari Mati Latvala 2008. godine. Mnogi su govorili da je samo on znao da vozi tu Lančiju i divili se kojom brzinom je prolazio kroz neke krivine. Važio je za kompletnog vozača, kako na šljunku, tako i na asfaltu. 

Ostvario je ukupno 3 pobede i 9 podijuma. Ipak, njegova veličina se merila nečim sasvim drugim – svi su znali da je on najbrži.

 

Ozren Čolić

Autor: Ozren Čolić