Veliki broj ljudi nije ni približno upoznat sa svojstvima ove, slobodno možemo reći, čudotvorne biljke. Mi smo se potrudili da vam što bolje predstavimo pozitivna dejstva koja kinoa može imati na vaš organizam i tako joj možda obezbedimo mesto u vašoj ishrani, koje svakako zaslužuje.

O kinoi se obično govori kao o žitarici (iako to zvanično nije),  narasta i do 2 metra, sa zelenkasto-crvenim listovima i cvetovima formiranim u grozdove iz kojih, kada je zrela, dobijamo semenke koje su ujedno i glavni produkt ove biljke. Najčešće su žute boje, a postoje i narandžaste, roze, crvene, ljubičaste i crne sorte.

kinoa, stablo

Još je stara civilizacija Inka prepoznala ovu namirnicu kao izvrstan izvor snage i izdržljivosti svojih ratnika, pa im je glavna jela na meniju sačinjavalo upravo seme kinoe. Listovi kinoe su takođe jestivi, podsećaju ukusom i izgledom na spanać ili blitvu, ali uglavnom nisu dostupni u prodaji.

Naša dalja priča će se isključivo odnositi na seme kinoe.

kinoa, seme

Energetska i nutritivna vrednost

Da su Inke bile u pravu kada su kinou videle kao odličan izvor energije i zdravlja, pa i poistovetile njenu vrednost sa zlatom, govore sledeće činjenice.

Energetska vrednost 100 g sirove kinoe iznosi 368 kcal/1593 kJ. Od toga su 64,1% ugljeni hidrati, 14,1% proteini i 6% masti.

Od minerala u 100g kinoe se nalaze: 

kalcijum (47mg što čini 6% RDA),

gvožđe (4,57 mg što čini 32,6% RDA),

magnezijum (197 mg što čini 52,5% RDA),

 fosfor (457 mg što čini 65% RDA),

cink (3,1 mg što čini 31% RDA),

 bakar (0,6 mg što čini 60% RDA),

 mangan (2 mg što čini 100% RDA),

 selen (8,5 mcg što čini 15,5% RDA).

 *RDA – Recommended Daily Allowances tj. Preporučena dnevna doza

Od vitamina, 100g kinoe sadrži:

tiamin (0,4 mg što čini 36% RDA),

riboflavin (0,3 mg što čini 21% RDA),

niacin (1,5 mg što čini 9% RDA),

pantotensku kiselinu (0,7 mg što čini 11% RDA),

vitamin B6 (0,5 mg što čini 36% RDA),

 folnu kiselinu (110,4 mcg što čini 55% RDA),

 vitamin E (2,4 mcg što čini 20% RDA).

Lekovitost

Značaj kinoe leži u visokom udelu i kvalitetu proteina, koji obuhvataju sve esencijalne aminokiseline neophodne za ljudsku ishranu. Izrazito je bogata lizinom, koji pomaže u procesima rasta i zaceljivanja tkiva. Kinoa ima mnoga svojstva koja se retko sreću kod biljaka, štaviše karakteristična su za meso.

Konzumiranje kinoe se preporučuje osobama sklonim migrenama, jer sadrži magnezijum koji pomaže u opuštanju krvnih sudova i riboflavin koji poboljšava energetski metabolizam u mozgu i mišićima.

Kinoa doprinosi očuvanju kardiovaskularnog sistema. Utvrđeno je da se svakodnevnim konzumiranjem smanjuje rizik od srčanog udara za 29%.

Preporučuje se i osobama koje imaju visok nivo holesterola, visoki pritisak ili neki drugi simptom kardiovaskularnih bolesti.

Važno je naglasiti da je antioksidativna sposobnost ista kao i kod voća i povrća.

Istraživanje Diabetes Care-a pokazuje da se redovnom konzumacijom kinoe snižava rizik od pojave dijabetesa tip 2.

Visoki udeo bakra u kinoi doprinosi proizvodnji melanina, kožnog pigmenta i stvaranju hemoglobina.

Na kraju je potrebno istaknuti da je kinoa bezglutenska hrana. Takođe je lako svarljiva pa je idealna kao večernji obrok.

 

Priprema

Pre nekoliko godina kinoa se kod nas mogla kupiti samo u bolje opremljenim prodavnicama zdrave hrane. Sada je pronalazimo u skoro svakom većem supermarketu i prodavnici zdrave hrane.

Pre pripreme kinoe, važno je da se zrna isperu jer sadrše saponin, gorku supstancu koja ih štiti od raznih štetočina. Saponin nije štetan za zdravlje, samo je gorkast pa može da pokvari ukus jela

Kuvana kinoa je zanimljiv dodatak salatama, supama, povrćnim i mesnim jelima, a upotrebljava se i u pripremi kolača i hleba. Takođe, proklijale semenke kinoe mogu se koristiti kao dodaci salatama i ostalim hladnim jelima.

Ako je stavljate u supe i čorbe, vodite računa o tome da od jedne šolje sirove kinoe, pošto je pomešate sa vodom, dobijate 3, jer ona jako dobro upija tečnost. Ako je stavite previše, supa ili čorba će izgubiti svu tečnost.

Kinoa brašno se može mešati s kukuruznim i pšeničnim brašnom. Kod pripreme hleba procenat kinoa brašna je od 10-13 %, kod pripreme testenine 30-40 %, a kod pripreme slatkog peciva 60 % .

Kinoa je idealna za pripremu vegeterijanskih i makrobiotičkih jela. Ako ste ljubitelj riže verovatno će vam se svideti i kinoa. U puno recepata možete rižu zameniti kinoom.

Recepti (preporuka)

 Punjene paprike – tradicionalni recept za ovo jelo možete obogatiti kinoom ili potpuno izmeniti. Možete napraviti i vegetarijansku varijantu punjenih paprika pomoću ove žitarice ili samo pirinač zameniti kinoom.

kinoa, punjene paprike,

Kinoa pljeskavice – bez trunke mesa. Recep za spremanje možete pogledati ovde.

kinoa, pljeskavica

Pohovana kinoa – nalik pohovanim tikvicama, u smesu od kuvane kinoe, brašna i jaja, dodajte i začin ili povrće po želji, ispohujte i navalite.

kinoa, pohovana

 

Kinoa salata sa paprikom i tikvicama – savršen letnji obrok koji je odličan i kada je hladan.

kinoa, salata

Ako vam se svideo članak i smatrate da vam je od koristi, slobodno nas podržite i zapratite jednim lajkom FB stranice Lifehacker.rs, jer vi dragi čitaoci ste sve što imamo! Pomozite nam kako bismo ubuduće bili motivisaniji da izbacujemo što više, svima nama korisnih i zanimljivih sadržaja! Hvala! 🙂

Dušan Tomić

Autor: Dušan Tomić

Kada ti crna mačka prelazi put to ukazuje na to da je životinja negde krenula…