Harley-Davidson je kompanija kojoj je pošlo za rukom da održi imidž stvoren pre više od sto godina. To su motocikli za duge vožnje, mašine na kojima se prave kilometri, motori u kojima se uživa. Postoje ljudi kojima je uživanje da prolete kroz krivinu dodirujući asfalt kolenom, dok za druge pak nema lepše stvari od skakanja po prašini i blatu na motociklu. Harley-Davidson, ipak, nije takav tip motora. Harley-Davidson je mašina za otvoren put, za vozače-buntovnike koji vole zalaske sunca, tutnjavu koja dolazi iz auspuha, jutarnju rosu na sjajnom hromu i opalo lišće koje se rado podigne da ih pozdravi kada prođu.

Dvojica mladih entuzijasta i ljubitelja motocikala, sasvim nesvesno, započinju pisanje bajke o jednoj od američkoj legendi. Tako, nakon samo šest godina što je Gottlieb Daimler napravio prvi motocikl, Vilijam S. Harli i Artur Dejvidson kreću u ostvarivanje svog dečačkog sna. Ime za svoj „san“ dobili su spajanjem prezimena (Harley-Davidson). Tada je Harli imao samo dvadeset godina, dok je Dejvidson bio godinu dana mlađi. Pre početka saradnje Harli je radio u fabrici bicikala, a Dejvidson na razvoju agregata male kubikaže.

Evolucija Harley dvotočkaša

Rad na prvom Harley-Davidson agregatu počeo je 1900/1901. godine i verovatno se bazirao na sistemu „uradi sam“. Tako je u julu 1901. godine predstavljen prvi agregat kubikaže 115,8 ccm sa odnosom prečnika i hoda klipa 50×55 mm. Međutim, kada se taj agregat našao na ramu od bicikla duboko je razočarao svojom snagom. Shvativši da im je potrebna pomoć, angažuju veoma veštog mehaničara sa iskustvom, Voltera Dejvidsona, inače Arturovog brata. Pored njega, angažman je dobio i još jedan od braće Dejvidson, po imenu Vilijam.

Pre više od jednog veka (1903. godine), iste godine kada je osnovana i Ford Motor Company i kada su se braća Rajt vinula u nebo prvim avionom, predstavljen je i prvi pravi Harley-Davidson sa jednocilindarskim De-Dion motorom radne zapremine 405 ccm. Prvi Harley nije imao ni ogibljenje, ali je bio pouzdan i dugovečan. 

Harley 1906. počinje da boji svoje motocikle u karakterističnu sivu boju, koja je bila i inspiracija za ime te serije motocikala Silent Grey Fellow. Posebno interesantan je Fellow model 6B iz 1910. težak čak 120 kilograma. 

Single od 500 kubika ima 4 konjske snage, naravno, kada su automatski vazdušni ventil. Njegov ponosni vlasnik i danas koristi ovaj motocikl. Sa njim je učestvovao čak i na trci Pioneer Run od Londona do Brajtona. Motocikl se startuje na pedale, a ima i zadnju unutrašnju kočnicu.

Nakon nekoliko godina usavršavanja jednocilindarskog motora dolazi na red i razvoj prvog V-twin agregata, po kome je Harley-Davidson prepoznatljiv širom sveta. Februara 1909. godine predstavljen je Model D, prvi V-twin motocikl. Razvoj tog motocikla počeo je 1906. godine, ali je tek 1909. godine pušten u prodaju, kada su bili potpuno sigurni u njegovu pouzdanost. Prvi V-twin agregat imao je 811 ccm i samo 6,5 KS usled zastarelog sistema ventila.

Agregati Harley-Davidsona su doživeli nekoliko evolucija nakon početka proizvodnje prvog agregata. Flathead, motor sa bočno postavljenim ventilima i cilindrom i glavom izjedna, predstavlja pogon raznovrsnih Harleya, od 1929. do 1952., a u trotočkašu Servi Car sve do 1973. Flathead je pogonio i Harley WLA, motocikl američke vojske u Drugom svetskom ratu. 

WLA_harley

Godina 1948. je poslednja od dvanaest godina proizvodnje Knucklehead dvocilindraša, uvedenog 1936. koji za mnoge i danas predstavlja pojam motora Harley-Davidson. Knucklehead je veoma sličan agregatu koji se ugrađivao u, takođe legendarni, Indian koji se proizvodio u isto vreme.

Iste, 1948. godine predstavljen je Panhead, za svoje vreme veoma savremen agregat. Očevi Panhead-a su ga samouvereno nazvali ”Standard of the World”, zbog inovacija sa aluminijumskom cilindarskom glavom, koja je donela uštedu u težini i zbog hidraulične kompenzacije ventilskog zazora. Ugrađivao se u modele koji su i danas visoko cenjeni. Proizvodnja tog agregata traje sve do 1965. godine. Baš tad, u poslednjoj svojoj godini Panhead je u prestižnom Harleyu Duo Glide dobio električni starter i tako je nastala Electra Glide, kraljica putovanja, miljenica američkih saobraćajaca. Ako tražite gospodski, skoro večan, suvereni motocikl za krstarenja izaberite Electru Glide

Harley je 1966. otkrio zavesu sa Early Shovel, motora koji se u prvo vreme bazirao na karteru prethodnog Panhead Twin motora. Četiri godine kasnije, na tržištu se pojavio kompletno novi Shovelhead agregat. S obzirom da je oblikom podsećao na Knucklehead, čak i najbolji poznavaoci su ga mogli pomešati sa istim. 

Sedam godina, četvrt miliona pređenih test-kilometara i preko 5000 sati na probnom stolu prošlo je pre nego što je 1984. V2 Evolution mogao da ugleda svetlost dana. Taj agregat će se dugo ugrađivati. Partner u razvoju bio je Porsche i to se ogleda u cilindrima od lakog metala. 

Twin Cam 88 agregat se pojavio 1999. godine. U fabrici tvrde da je Twin Cam 88 najveća promena još od Knucklehead-a. Interesantno je da je u prvo vreme bio pričvršćen preko silent blokova i pokretao samo Dyna i Touring modele.

Pored čuvenih starijih modela Hydra Glide, FL Duo Glide, FL Electra Glide, FX Super Glide, FXS Low Rider, Harley-Davidson ima osnovne modele koji služe kao osnova za bolje i skuplje modele. Sportster je zamišljen 1957. godine kao najmanji Harley-Davidson, koji će biti okretan i lak za vožnju. Iz njega je proizišlo dosta modela: 1977. – XLCR Cafe Racer, 1983. – XR 1000 Sportster, 1986. – XLH 883, XL 1200 S Sportster Sport. Poslednja dva se i danas proizvode. XR 1000 Sportster je služio kao osnova za preradu takmičarskih modela namenjenih Dirt Track trkama.

Softail modele odlikuje posebna verzija zadnje opružne noge, na prvi pogled kao da je uopšte nema. Na starijim modelima Harley-Davidsona uopšte nije postojao zadnji amortizer nego se točak direktno pričvršćivao na ram. Softail modeli su napravljeni da liče na svoje pretke, pa su opružne noge skrivene između donjeg dela okvira i menjača. Na Softail bazi napravljena je većina Harley-Davidson motocikala, pa i jedan od najpopularnijih, Fat Boy

Low Riders i Dyna modeli su namenjeni ljubiteljima „krstarenja“, kojima je Sportster ipak mali, a Softail prevelik motocikl. Prvi Low Rider bio je FXS 1977. godine. 

Glide seriji pripadaju najteži modeli Harleya, namenjeni dugim udobnim putovanjima. Dakle, Glide liniju započeo je 1949. godine Harley-Davidson Hydra Glide. Sadašnji najpopularniji modeli iz te linije su Road King i Ultra Classic

Višenamenski motocikl

Pouzdanost i izdržljivost Harley-Davidson motocikala našla je primenu u raznim specijalnim službama, odnosno u pošti, policiji, vojsci i na trkalištima. Prvo je bio korišten kao poštanski motocikl, a zatim i kao vojni motocikl u ratu, gde se jako dobro pokazao. Do dana današnjeg u nekim državama Harley-Davidson se koristi kao policijski motor. Pored svega toga legendarni motocikl je pronašao mesto i u Daytona Beach vatrogasnoj službi. Harley-Davidson se pokazao i kao odličan takmičarski motocikl, što dokazuju i nagrade koje iza njega stoje. Najviše uspeha je postigao na američkim Dirt Track takmičenjima, koja su slična Speedway trkama samo što se održavaju na zemljanoj podlozi. Početkom dvadesetog veka u Americi je vožen i Boardtrack, na drvenim ovalnim stazama, a dugo se održao i poseban specijalitet – Hillclimbing, tačnije penjanje uz brdo sa jednocilindarskim ili dvocilindarskim motociklima. 

Međutim, motociklima Harley-Davidson nisu nepoznate ni trke na pistama. Niz uspeha je postizao sa svojim motociklima tokom 60-tih godina učestvujući na AMA Grand National Championship trkama. Poslednje zapaženo učešće Harley-Davidsona na sportskim takmičenjima bilo je 1994. godine sa modelom VR 1000, na američkom AMA Superbike šampionatu, u žestokoj konkurenciji japanskih i italijanskih motocikala.

Način života

No, sve ovo nije smetalo da Harley-Davidson postane stil življenja. Posebnu ulogu u tome odigrao je customizing, odnosno prerada Harley modela po želji vozača. Inspirisani filmom ”Easy Rider” mnogi vozači su se dohvatili alata i krenuli sa ugradnjom dugih, predugih viljušaka na choppere sa, gotovo po pravilu Panhead motorom. 

Ne treba zaboraviti Rock ’n’ Roll i motocikle Harley-Davidson. I o tome bi se mogao napisati poseban članak. Baš kao i o vezi sa motociklističkim bandama, recimo Hell’s Angells. Njihovi članovi su se kleli u Harley-Davidson motocikle. 

Odmetnički imidž Harley-Davidsona znatno je ublažen proteklih godina. Sada je teško pronaći poznatu ličnost koja nema bar jedan motocikl ove marke u svojoj garaži. Američka legenda je postala statusni simbol, nju su počeli voziti ljudi poput zubara, advokata, pa i političara, čak dobija i glavne uloge u filmovima ”Easy Rider”, ”Terminator 2”, ”Black Rain” itd. 

Harley-Davidson groznica je zahvatila čitav svet, klubovi ljubitelja se ne mogu prebrojati, prerade na bazi Harleya su dostigle milionske cifre. Kao da se čitav moto-svet vrti oko Harley-Davidsona. Možete biti ljubitelj drugih motocikala, ali sigurno u jednom trenutku svoga života zaželećete da uzjašete američku legendu i ona vam tada sigurno postaje opsesija. 

Harley-Davidson Srbija

1237167_547845528603732_637528416_n

Od pre nekoliko godina i u Srbiji postoji udruženje ljubitelja najpoznatijih dvotočkaša na svetu. Harley-Davidson Srbija okuplja vlasnike Harleya različitih životnih doba sa svih strana naše zemlje. Članovi ovog udruženja su i mnoge poznate ličnosti sa ovih prostora koje poseduju Harley-Davidson motocikle, a među njima najbrojniji su, logično, domaći rok muzičari. Pored internih okupljanja, članovi Harley-Davidson Srbija organizovali su do sada i veliki broj rok koncerata, ali su takođe i bili učesnici brojnih humanitarnih akcija od kojih je najpoznatija Bajk Rok Misija koja se već nekoliko godina unazad održava u Kosovskoj Mitrovici.

Filip Gajić

Autor: Filip Gajić

Žurnalista – terorista sa životnom devizom: Kom obojci – Tom i Džeri.