Verovatno ste se zapitali kako uspešni ljudi tako lako ostvaruju nova poznanstva i kako ih ti novi ljudi već od prvog susreta poštuju i cene. Sigurno poznajete bar jednu osobu iz vašeg šireg ili užeg okruženja koja je veoma cenjena, poštovana i poželjna u društvu. Verovatno ste se zapitali: „Kako mu to uspeva? “ ili „Šta to on ima što ja nemam?“. Odgovor na to pitanje je sledeći:

Dakle, uspešni ljudi pored sposobnosti koje im obezbeđuju uspeh na poslovnom a samim tim i materijalnom planu, poseduju vrline uz pomoć kojih zadržavaju taj svoj status. Jedna od najbitnijih jeste uspravo njihov način komunikacije sa drugima. Većina njih, koliko god drugi bili ubedjeni da su arogantni i nadmeni, uopšte nisu takvi. Arogancija, egoizam i nadmenost su osobine lakrdijaša i iskompleksiranih bogataša.

Ukoliko želite da steknete naklonost drugih neophodno je da:

Pokazujete iskrenu zainteresovanost za druge

Dok razgovarate, trudite se da razmišljate o tome što vaš sagovornik govori. Pokušajte da zajedno pronađete rešenje za njegov problem. Nemojte davati primere iz sopstvenih iskustava već se fokusirajte da sagovornikova. Budite iskreni. Poželjno bi bilo da se tokom takvih razgovora ophodite prema njemu kao prema nekom iz vaše porodice. Ovakav stav tokom konverzacije sa drugima vam može doneti mnogo dobrih stvari.

Osmehujte se

Naravno ovo pravilo varira od situacije do situacije i treba pronaći balans. Uglavnom, ljudi koji se smeju (iskreno) su generalno poželjniji od drugih i mnogo lakše stiču prijatelje a samim tim i naklonost istih.

Zapamtite da je čoveku njegovo ime najvažnija stvar na svetu

 Uspešni ljudi odlično pamte lica i imena drugih. Sigurno vam se desilo da prilikom dolaska u novo društvo (pogotovo ako je veće) zaboravite ime neke osobe pa vam je kasnije tokom konverzacije neprijatno da joj se obratite a i da vam nije neprijatno, ta ličnost će se osetiti uvređena i odmah će stvoriti odbojnost prema vama. Prilikom upoznavanja gledajte ljude u oči i ako niste baš vešti sa pamćenjem tuđih imena, pokušajte da ime svog novog sagovornika povežete sa nekim koga poznajete ili ga ponavljajte u sebi narednih pet sekundi. Velika je verovatnoća da ćete ga zapamtiti.

Navodite druge da vam govore o sebi i pažljivo ih slušajte

Ovde se možemo poslužiti primerom iz knjige Dejla Karnegija „Psihologija uspeha I“.

Bračni par je otišao u posetu ženinoj majci, koja živi sama. Kada su već stigli, žena je shvatila da su zaboravili poklon koji su joj namenili njenoj majci i htela je da se vrate. Starica je već bila ispred vrata i bila je srećna kad ih je ugledala. Nervozni što su zaboravili poklon, dogovorili su se da muž ostane kod svoje tašte dok žena ode do kuće i uzme poklon. Možete da zamislite kakva situacija je u pitanju, zet i tašta. Njih dvoje se nisu preterano voleli ali su imali korektan odnos. Ušli su u kuću, starica ga je poslužila čajem i počeli su da razgovaraju. Menjajući temu za temom, tašta se sećala značajnih trenutaka iz svog života, od rane mladosti pa do danas. Primetivši da je zet pažljivo sluša i pritom učestvuje u konverzaciji, rešila je da mu pokaže kuću i uspomene na svog pokojnog muža i njenu mladost. To je sve dugo trajalo (i zetu bilo prilično naporno) a kako se bližio kraj njenog izlaganja, rešila je da ga odvede do garaže i pokaže mu oldtajmer svog pokojnog supruga. Zet je bio oduševljen i krenuo je da priča o lepoti tog automobila i njegovoj vrednosti. Starica ga je saslušala i kada je završio ona je rekla:

„Drago mi je da ti se dopada. Tvoj je. Ja sam stara i nemam od njega nikakve koristi. Nikad ga ne bih prodala, jer je to jedna lepa uspomena. Biće mi zadovoljstvo da ti i moja ćerka uživate u njemu.“

Zet je bio šokiran! Nakon kratkog negodovanja (iz pristojnosti), pristao je. Njegova žena je u tom trenutku stigla i nije imala pojma šta se desilo.

Naravoučenije: Zainteresujte se za druge. Navedite ih da sa vama podele što više detalja iz svog života. Drugi će to veoma ceniti, jer će biti ubeđeni da su vredni vaše pažnje. Ko zna, možda se i vama dogodi nešto slično kao u ovoj priči.

Govorite prevenstveno o onome što zanima vašeg sagovornika

Ovde se takođe može primeniti gorepomenuta priča. Ipak, evo jednog drugog primera. Ukoliko se nalazite na razgovoru za posao, prvo pričajte o onome što vašeg „budućeg“ poslodavca zanima u tom trenutku. To može biti bilo šta. Od toga da njegovom sinu fali jedna sličica da popuni album do bitnih stvari poput njegovih vizija koje mogu uticati na kasniji razvoj firme. Bilo bi poželjno da možete da pomognete sagovorniku u tom trenutku, npr. kažete mu da i vaš sin skuplja sličice i da možda ima baš tu sličicu koja fali njegovom sinu. Možete samo da predpostavite koliko će se zaintersovati za vas kada mu tako nešto saopštite. Naravno, budite iskreni i nikako nemojte da lažete. Postoji velika verovatnoća da će baš vas zaposliti iako je konkurencija jača od vas.

Pobudite u čoveku osećanje važnosti 

Osnovna greška koju možete napraviti tokom komunikacije sa drugima, jeste isticanje vas samih. Vi zaista jeste sebi važniji od svog sagovornika i to je normalno ali nije neophodno da mu stavljate do znanja da je to tako. On tako može steći loše mišljenje o vama i dalja komunikacija vas može odvesti u raspravu i nadmetanje, što je sasvim nepotrebno. Gledajte da tokom konverzacije pokažete svom sagovorniku da je on zaista važan. Komentare fokusirajte na njegove uspehe i podvige i trudite se da mu ne ukazujete na greške. Uverite ga da je zaista bitan i da vas interesuje to što govori. Sagovornik će se ako ništa drugo osećati sjajno zbog toga i biće spreman da vas sasluša. Vi ste tu itekako na dobitku.

Znači, da bi ste stekli naklonost drugih naučite:

  1. da pokazujete iskrenu zainteresovanost za druge
  2. da se osmehujete
  3. da je čoveku njegovo ime najvažnija stvar na svetu
  4. da navodite druge da vam pričaju o sebi i da ih pažljivo slušate
  5. da govorite o onome što prvenstveno zanima vašeg sagovornika
  6. da pobudite u čoveku osećanje važnosti

 * Uvek budite iskreni, jer ako to niste onda sve pada u vodu.

Bogdan Antonić

Autor: Bogdan Antonić

black and white